Menu
Gravelbikes zijn razend populair. En het aanbod wordt steeds groter waardoor jij soms wel wat hulp kunt gebruiken met het maken van een keuze. Dat is wat wij bij Broekhuis Fietsen graag voor je doen!
Om bij het begin te beginnen moeten we duidelijk maken wat nu een gravelbike is. Je moet een gravelbike eigenlijk zien als een tussenweg tussen een cyclocrosser en een racefiets. Waarbij de gravelbike stabieler is door de langere wielbasis. Bovendien zijn er vaak meer bevestigingspunten voor tassen, bidons etcetera gemonteerd voor lange graveltochten of bikepacking.
Comfort is in het hedendaagse fietsen steeds een belangrijker punt. Dit is dan ook de reden waarom we hier verder op ingaan, want comfort is snelheid! Ben je namelijk op zoek naar een zo comfortabel mogelijke gravelbike, dan kom je toch snel uit bij de Cannondale Topstone Carbon die door middel van de achterbrug maar liefst 30 mm “vering” kan bieden. Dit noemen ze ook wel de Kingpin technologie. Ben je zelf meer van de lichtst mogelijke gravelbike dan kom je al snel uit bij de Cervelo Aspero, Cannondale SuperSix Evo SE of bij de Giant Revolt, waar je het comfort echt voornamelijk uit de banden moet halen door bijvoorbeeld met de bandenspanning te spelen. Daarnaast bieden we met de Trek Checkpoint nog een fiets die het beide van twee werelden heeft door namelijk gebruik te maken van de Isospeed technologie. Hiermee zul je wat meer comfort hebben dan de Cervelo of Giant, maar niet zoveel als bij de Cannondale Topstone.
Waar eerder nog veel mensen in de winter hun tochtjes maakten op een cyclocrosser of veldrijfiets, zie je tegenwoordig dat steeds meer mensen kiezen voor een gravelbike. Dit door het comfort dat er vaak in is verwerkt maar ook door de comfortabelere zithouding en de bredere banden. Waar je vroeger maximaal met 35 mm banden je tochten kon maken op de cyclocrosser is de standaard bij gravelbikes al tussen de 40 en 45 mm banden.
Toen de gravelbike nog niet zo bekend was in de fietsenbranche kochten veel mensen een cyclocrosser waarmee ze dan hun winterse tochten deden. Hierbij waren er vaak smallere banden gemonteerd maar ook nog met binnenbanden. Lek rijden was daarom ook zeker een veel voorkomend probleem bij het rijden op slechte paden. Tegenwoordig met de huidige gravelbikes worden vrijwel alle fietsen tubeless afgeleverd wat betekent dat er geen binnenband meer is bevestigd. Hierdoor is de kans op stootlek veel kleiner en kun je bovendien met een lagere bandenspanning rijden voor meer comfort en grip.
Ben je van plan om bikepacking te gaan doen of meerdaagse tochten, hou er dan ook rekening mee dat je nog spullen mee kunt nemen onderweg. Bij veel fietsen zijn er namelijk extra bevestigingspunten gemaakt om bijvoorbeeld zelfs een voordrager te monteren of extra bidonhouders. Daarnaast kunnen er over het algemeen ook altijd spatborden gemonteerd worden waardoor de fiets ook perfect te gebruiken is als winterfiets. Kijk daarom ook altijd goed naar wat je met de fiets gaat doen, is dit enkel een tochtje in het weekend om de winter door te komen of ben je ook van plan om in de toekomst meerdaagse fietstochten te maken waarbij het belangrijk is om zoveel mogelijk spullen mee te nemen.
Naast voorgaande verschillen in bepaalde fietsen zijn er ook verschillen in de geometrie. Het ene model heeft een comfortabelere zithouding dan de andere. Zo is de Cannondale SuperSix Evo SE een stuk agressiever qua zithouding dan de Cannondale Topstone. Om erachter te komen welke fiets dan geschikter voor jou is helpen we je uiteraard graag verder in de winkel om te bekijken welke fiets het beste geschikt voor jou is.
Bekijk onze top kwaliteit gravelbikes van onder meer Cannondale, Trek, Giant en Cube.
Ontdek hier