Met de 4e generatie SuperSix EVO van Cannondale brengen de Amerikaanse fietsontwikkelaars een lichtere en meer aerodynamische racefiets die daarnaast ook gebruiksvriendelijker is. In deze blog leggen we de verschillende modellen aan je voor en vertellen we je waarom deze nieuwe superbike alle grenzen opnieuw verlegt.
Wij waren één van de gelukkigen die de presentatie in Girona mochten aanschouwen en de fiets mochten ervaren. We zullen er niet omheen draaien. De nieuwe SuperSix EVO ziet er briljant uit, qua vormgeving maar ook qua kleurkeuzes. En de eerste rijervaring was ook fantastisch. Aan alles merk je dat Cannondale de populaire SuperSix EVO naar een nieuw level heeft getild. Hij vliegt de heuvels over, stuurt fantastisch in bochtige afdalingen en is bovenal snel, getuige ook het sprintje achter de inhalende motor aan die we wisten te achterhalen. Don't do that at home!
SuperSix EVOlutie in vogelvlucht
De SuperSix EVO heeft vele wedstrijden gewonnen. Van WK tot etappes in grote rondes en eendagskoersen en monumenten.
In 2007 lanceerde Cannondale hun eerste SuperSix. Daarna volgden ze in 2011 al snel met de SuperSix EVO. In 2011 regen ze de overwinningen aaneen bij Team Liquigas. Vervolgens kwam in 2015 de 2e generatie SuperSix EVO die in eerste instantie werd gereden door Cannondale Pro Cycling. Deze 2e versie werd in 2018 ook voorzien van schijfremmen. In 2019 volgde de 3e generatie SuperSix EVO, die toen door meerdere partijen in 2020 werd gekozen als racefiets van het jaar (onder andere Bikeradar en RAI Vereniging).
Cannondale SuperSix EVO generatie 4
Sinds 2023 is er dus de nieuwe SuperSix EVO, generatie 4. Lichter en sneller, of zoals Cannondale zelf zegt: “Lichtste van het snelste en snelste van het lichtste”.
De SuperSix had de laatste jaren de SystemSix als aerodynamische tegenhanger. Laatstgenoemde pakten de profrenners altijd in waaierkoersen als het op pure snelheid aankwam. Dat betekende dat de allround SuperSix werd bestempeld als klimfiets. Met een aerobike ga je immers niet de bergen in.
De huidige SuperSix EVO maakt de SystemSix bijna overbodig. Deze SuperSix EVO is namelijk aanzienlijk lichter – de lichtste versie is 6.8 kg tegenover 7.7 kg van een SystemSix - en doet niet veel onder qua aerodynamica.
Afgezet tegenover de vorige generatie SuperSix EVO is deze nieuwe 400 gram lichter en bij een snelheid van 45 km. p/u geniet je van 12 watt minder weerstand. Vergeleken met andere wereldklasse lichte racefietsen claimt Cannondale dat de weerstand zo’n 4 watt minder is dan een Specialized Tarmac SL7 en zelfs 12 watt minder dan een Trek Émonda SLR.
Hoe dan?
Bovenstaande is op basis van het lichtste model met een cockpit uit 1 stuk, waarbij de gewichten op basis van een maat 56 frame zijn.
Om dit verder duidelijk te maken moeten we eerst even kwijt dat er 3 soorten SuperSix EVO op de markt zijn.
LAB71
LAB71 is het nieuwe summum dat bij deze SuperSix EVO wordt geïntroduceerd en later ook in andere fietsen zal worden gebruikt. Dit model wordt opgebouwd uit nieuw Series 0 carbon.
Hi-MOD
De bestaande high-end carbonsoort die al langer werd gebruikt, ook in de vorige modellen. In alle lijnen tot nu toe als meest hoogwaardig carbonsoort betiteld (met uitzondering van de exclusieve Leichtbau bij de SuperSix EVO van eind 2022).
Carbon
De basis carbonsoort, als we dat zo mogen bestempelen, waarmee we eigenlijk de kwaliteit een beetje tekort doen (maar dan hadden ze zelf niet van die belachelijk hoogwaardige nieuwe opties moeten brengen).
Alle frames, ongeacht het carbonsoort, worden gemaakt uit dezelfde mal met dezelfde geometrie en aerodynamische buisvormen, maar ook van dezelfde bottom bracket stijfheid. Iedere SuperSix EVO wordt als één geheel ontwikkeld. Dat wil zeggen dat het frame, stuur, stuurpen, wielen en zadelpen niet langer als losse onderdelen wordt gekoppeld tot 1 fiets, maar dat alle onderdelen tot de fiets behoren vanaf het ontwerp tot de oplevering.
Series 0 carbon voor LAB71
Series 0 carbon is een nieuw soort carbon van geavanceerde vezels en hars op basis van nanotechnologie die uitzonderlijke sterkte- en stijfheidseigenschappen opleveren, waardoor het frame met minder materiaal gemaakt kan worden om meer te bereiken.
Wielset speciaal voor SuperSix EVO
Een 50 mm diep en 32 mm breed velgprofiel met 21 mm binnenbreedte vormen de basis van de nieuwe HollowGram R-SL 50 en R-S 50 wielset. De verschillen zitten in de achternaaf die respectievelijk DT Swiss 240 en 350 is en de spaken. De spaken zijn DT Swiss Aero spaken bij de SL wielen en Formula Grand Forza bij de S uitvoering. Een R-SL 50 wielset weegt 1520 gram en een R-S 50 zet daar 1620 gram tegenover.
De brede velgen zorgen voor meer controle en overall meer comfort op de fiets. De 50 mm hoogte helpt je bij het bereiken en behouden van hoge snelheid.
SystemBar R-One cockpit
Ook de cockpit, de combinatie stuur- en stuurpen, is vernieuwd. De LAB71 variant en de Hi-MOD 1 zijn voorzien van een cockpit uit 1 stuk. Deze SystemBar R-One is mede ontworpen door MOMODesign, een grote speler in de motorsportindustrie. Deze cockpit heeft aerodynamische vormen met strakke integratie van kabels. Deze combinatie is ergonomisch en ziet er daarnaast ook fantastisch uit.
Delta vorkbuis
De vorkbuis is opnieuw ontworpen en zorgt dat kabels soepel van de cockpit naar het frame lopen. Dit design heeft een smaller frontaal oppervlak, waardoor je meer aero-voordeel ontvangt.
Deze delta-vorkbuis zorgt er tevens voor dat het stuur niet meer beperkt te draaien is, maar dat je meer vrijheid hebt.
Rankere framevormen
Met name het balhoofd / vorkbuis en de zitbuis zijn smaller geworden, wat ten goede komt aan de aerodynamica.
Door het verplaatsen van de batterij voor het elektronisch schakelen naar de onderkant van de onderbuis, kon het frame de slanke vorm krijgen die het nu heeft.