Versnellingssystemen voor e-bikes en stadsfietsen?>

Versnellingssystemen voor e-bikes en stadsfietsen

Welk versnellingssysteem voor jou geschikt is ligt aan verschillende eisen die je stelt aan de fiets. Wij horen vaak van mensen in de winkel dat een elektrische fiets of stadsfiets uitgerust dient te worden met een dichte kettingkast. Dit is tegenwoordig allang niet meer zo aangezien de elektrische fietsen tegenwoordig vaak afgeleverd worden met een middenmotor.

Naaf-, derailleur- en bracketversnellingen

Zowel e-bikes en gewone fietsen kunnen zijn uitgerust met naaf-, derailleur- of bracketversnellingen. Op deze pagina leggen we je uit wat het inhoud en welke merken er zijn. Wij schreven ook een uitgebreide blog over fietsen in de bergen met je e-bike, waarin we tips geven over het gebruik van de verschillende versnellingssystemen.

Wat betreft e-bikes en de e-bike motor in combinatie met het versnellingstype kunnen we zeggen dat een middenmotor het meest efficiënt is in combinatie met een derailleurversnelling. Hierdoor zal je sneller kunnen versnellen, maar zal de accu ook langer meegaan qua actieradius. Bovendien gaat het gewicht ook sterk naar beneden bij een derailleurversnelling en bespaar je al snel 1,5 kilogram ten opzichte van een naafversnelling. Maar de naafversnelling is onderhoudsvriendelijker en kan aangedreven worden door een riem. De naafversnelling gaat uitstekend samen met een middenmotor. 

Er zijn naast verschillende versnellingssystemen ook verschillende merken op de markt. Shimano is de bekendste en kent zowel naaf- als derailleurversnellingen. De bekende race- en mtb merken als SRAM en Campagnolo zie je terug bij derailleurversnellingen. Andere merken zijn Pinion, Rohloff en Enviolo. Shimano Alfine, Shimano Nexus, Pinion, Enviolo en Rohloff. We onderscheiden hierin naafversnellingen en bracketversnellingen. 

Naafversnellingen

Een naafversnelling bevindt zich in de achternaaf, dat is de as van je achterwiel. Dit systeem is onderhoudsarm, omdat het systeem volledig binnenin de naaf zit. Een naafversnelling is een zogenaamd epicyclisch systeem. De tandwieltjes binnenin de naaf bewegen ten opzichte van elkaar en de ketting staat, anders dan bij een derailleurversnelling, altijd recht. Wij verwijzen graag naar de Wikipedia pagina over 'naafversnelling' voor de natuurkundige uitleg. 

Bereik en verhouding van naafversnellingen

Naaf versnellingen hebben een bepaald bereik, dat wordt uitgedrukt in een percentage. Shimano Alfine 11-speed heeft bijvoorbeeld een bereik van 409%. Dat is de spreiding van de versnellingen (lichtste ten opzichte van zwaarste). hoe groter het verschil tussen licht en zwaar, hoe groter het bereik. Een versnelling heeft altijd een overbrengingsverhouding, dat is een percentage ten opzichte van de 1 op 1 verhouding. Het lichtste verzet van Alfine 11 is 52.7% van de 1-op-1 verhouding en daarmee een licht verzet. Versnelling 11 is 215.3% en dus een zwaar verzet. Hoe kleiner het percentage hoe lichter je trapt en hoe hoger dit getal hoe zwaarder je trapt.

De direct drive bij versnellingsnaven loopt 1 op 1. 1 rotatie met de pedalen staat dan gelijk aan 1 rotatie van het wiel. De Alfine 8 heeft zo'n direct drive, die versnelling loopt dus met minder weerstand en minder wrijving omdat niet alle tandwielen meebewegen. Niet alle versnellingsystemen hebben deze direct drive.

Shimano Alfine naafversnelling

Alfine is de meest hoogwaardige en ook duurdere versnellingsnaaf van Shimano en verkrijgbaar in 8- of 11-speed en zowel mechanisch als met Di2 elektronisch schakelen. Het grote verschil is de betere afdichting van de naaf en dat de naaf ook soepeler draait. Bovendien zit er ook nog een verschil tussen de Alfine 8- en 11 versnellingsnaaf. Zo is de 11 versnellingsnaaf van Alfine volledig afgedicht en gevuld met olie. Hierdoor loopt deze nog beter dan de 8- versnellingsnaaf van Alfine. 

Alfine 11-speed

Shimano Alfine 11-speed heeft een bereik van 409% met de volgende verhoudingen: 0.527 - 0.681 - 0.770 - 0.878 - 0.995 - 1.134 - 1.292 - 1.462 - 1.667 - 1.888 - 2.153

Alfine 8-speed

De 8-speed van Shimano Alfine kent de zogenaamde direct drive, waarbij de rotaties 1-op-1 lopen. Het totale bereik van Alfine 8-speed is 306% met de verhoudingen: 0.527 - 0.644 - 0.748 - 0.851 - 1 - 1.223 - 1.419 - 1.615

Bekijk alle fietsen met Shimano Alfine

Shimano Nexus naafversnellingen

Shimano Nexus komt terug in haast alle merken en typen fietsen. Het is het meestgebruikte naafversnellingssysteem van Shimano. De prijs-kwaliteitverhouding is iets aantrekkelijker dan Alfine, met name het prijsgedeelte. Nexus is er vooral mechanisch, maar de Nexus 5 ien 8 s er tegenwoordig ook in Di2 uitvoering.

Nexus 3-speed

De meest basic uitvoering met 3 versnellingen. Ideaal voor stadsfietsen waarmee je weinig hoeft te schakelen, je hebt simpelweg altijd nog 2 opties als je een versnelling gekozen hebt. De naaf is er voor rollerbrakes, terugtraprem en discs. Het bereik is 158% voor rollerbrakes en 186% voor terugtrap en discs.

Nexus 5-speed

Nexus 5-speed is speciaal ontwikkeld voor e-bikes en ook met elektronisch schakelen te verkrijgen. Voordeel van deze 5-speed is dat het beter mogelijk is onder belasting te schakelen. De verhoudingen zijn ook gericht op ondersteuning met versnelling 1 als 1-op-1 en de rest met een grotere verhouding. Het totale bereik is 263%, het lichtste verzet maakt dus 2.63 omwentelingen meer dan de zwaarste.

Bekijk alle fietsen met 3- en 5-speed Nexus

Nexus 7-speed

Nexus 7-speed is een veelgebruikte versnellingsnaaf in zowel e-bikes als gewone fietsen. Met 7 versnellingen heb je ruim voldoende bereik in Nederland en ook menig heuveltje is ermee te trotseren. Het bereik is 244% en daarmee iets kleiner dan de 5-speed, de versnellingen liggen dus wat dichter bij elkaar.

Nexus 8-speed

8-speed Nexus is mechanisch en Di2 specifiek op de markt. Wat betreft de verhouding is dit voor beide gelijk met 307%. Nog een voordeel van de 8-speed variant is de 5e versnelling, waarmee je 1-op-1 rijdt en het mechanisme weinig wrijving en weerstand geeft omdat niet alle tandwielen meewerken.

Bekijk alle fietsen met 7 of 8 speed Nexus

Enviolo

De Enviolo naaf is een versnellingsnaaf die volledig traploos is en je hoort het schakelsysteem dan ook niet “klikken” dat die naar een andere versnelling gaat. De kracht van een sterke motor kan deze naafversnelling ook beter aan dan een andere naafversnelling. Het nadeel van dit versnellingssysteem is dat die zwaarder is dan een normale versnellingsnaaf. Enviolo is onderhoudsarm, geruisloos en kan onder belasting worden geschakeld. De ratio ligt tussen 310% (City) en 380% (trekking, heavy-duty, extreme waardoor er een enorm bereik is.

Bij de Automatiq stel je de gewenste trapsnelheid in en de traploze automatische techniek past het Enviolo-systeem aan zodat deze altijd met dezelfde snelheid trapt, zelfs wanneer je heuvel op- of afgaat.

 

Bekijk alle fietsen met Enviolo naaf

Rohloff 

Rohloff is een ander merk met een versnellingsnaaf, zij hebben de SPEEDHUB 500/14 naaf. Deze wordt aangedreven door een ouderhoudsarme en duurzame riem, of de iets goedkopere, maar onderhoudsintensievere ketting. Daarnaast is de Rohloff SPEEDHUB 500/14 voor e-bikes en gewone fietsen. E-bikes met Bosch of Panasonic motor kunnen worden uitegerust met de elektronische Rohloff variont. Producten van Rohloff staan ​​in de fietswereld vooral in de belangstelling bij sportief high-performance gebruik en bij continu fietsen over langere tochten.

De verhouding over de 14 versnellingen is 526%. De grootste versnelling is dus 5.26 keer groter dan de kleinste. Versnelling 11 is de direct drive die 1-op-1 loopt. Een fijne keuze dus als het wegdek het toelaat.

Bekijk alle fietsen met Rohloff naaf

Derailleurversnelling

In de winkel zien onze verkopers een verandering op het gebied van de keuze van versnellingssystemen. Zo zien ze steeds vaker dat er gekozen wordt voor een derailleurversnellingssysteem aangezien dit snel 1,5 kilogram scheelt in gewicht en bovendien fietst het ook veel lichter. Kijk je dan nog eens bij de elektrische fietsen dan is de efficiëntie van de motor ook veel hoger bij een derailleur. Waar er vroeger vaak nog 3 tandwielen aan de voorkant waren gemonteerd wordt er tegenwoordig vaak nog maar 1 tandwiel gemonteerd. Het grote voordeel hiervan is dat het onderhoud veel minder is en je ook niet meer hoeft na te denken in welke versnelling die bij de voorbladen staat.

De bekendere merken zijn Shimano, SRAM en Campagnolo. Hieronder laten we de verschillende series zien van meest hoogwaardige naar het prijstechnisch meest aantrekkelijker. We maken hier geen onderscheid in elektronisch en mechanisch schakelen. Tussen haakjes is de elektronische variant als die beschikbaar is.

De gravelgroepsets GRX van Shimano en EKAR van Campagnolo staan niet in het rijtje, omdat dit de enige gravelsets zijn. De Saint en DXR serie van Shimano staan er ook niet in, omdat Saint bekend staat voor downhill en DXR voor BMX.

Klik op het logo van het merk of op de naam van het type voor meer specifieke informatie, als dit beschikbaar is.

RACE   MTB
 
Dura Ace (Di2) RED eTap AXS Super Record (EPS)   XTR XX1 Eagle (AXS)
Ultegra (Di2) Force eTap AXS Record   Deore XT X01 Eagle (AXS)
105 (Di2) Rival eTap AXS Chorus   SLX EX1 (e-MTB)
Tiagra Force (1) Athena   Deore GX Eagle (AXS)
Sora Rival (1) Centaur   Alivio NX Eagle
Claris Apex (1) Veloce   Acera SX Eagle
Tourney XPLR     Altus  
        Tourney  

 

Pinion

Pinion is een versnellingssysteem dat zich in de bottom bracket - de trapas - van je fiets bevindt. Dit systeem is helemaal water- en vuildicht en dus zeer onderhoudsarm. Pionion gaat altijd samen met een riem. Dit systeem werkt niet met een e-bike met middenmotor, maar alleen met een achterwiel- of voorwielmotor. Pinion staat bekend om z'n hoge rendement. Het is te verkrijgen in meerdere hoeveelheden transmissie. Wij hebben vooral C1.12 met 12 versnellingen en P1.18 met 18 versnellingen als opties bij de fietsen in onze winkels. 

  • P1.18: 18 versnellingen met een bereik van 636%. 
  • P1.12: 12 versnellingen met een bereik van 600%.
  • C1.12: 12 versnellingen met een bereik van 600%.
  • C1.9: 9 versnellingen met een bereik van 568%.
  • C1.6: 6 versnellingen met een bereik van 295%.
Bekijk alle fietsen met Pionion bracketversnellingen

 


 

Ontdek onze <u>E-bikes</u>?>

Ontdek onze E-bikes

Bekijk onze top kwaliteit elektrische fieten van onder meer Cannondale, Riese & Müller en Koga. 

Ontdek hier