Vele wielrenners stallen hun racefiets na de laatste rit in oktober in de garage, schuur of op zolder. Wanneer de eerste zonnestralen ons in februari / maart weer bereiken, komt de fiets uit de winterslaap. Voordat je met volledige 110% overgave weer de weg op gaat, is het verstandig je aluminium dan wel carbon ros te checken of hij er wel klaar voor is.
Welk onderhoud kun je zelf doen?
Natuurlijk zien we je graag in de winkel, maar het is niet nodig om voor ieder klusje naar de fietsenmaker te komen. Sterker nog, door zelf het onderhoud goed bij te houden verleng je de levensduur van met name je slijtage onderdelen.
Belangrijkste onderhoudstips
1. Spoel je fiets na de rit af, voordat vuil aangekoekt is. (liever niet met een hogedrukspuit, omdat door de hoge druk de binnenkant van de lagers ook bereikt kan worden en deze dan sneller aangetast worden)
2. Bescherm je frame met een waxlaag
3. Draaiende onderdelen schoonmaken, ontvetten en weer invetten. Denk aan de ketting, cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes. (pas op je remschijven, die mogen niet vet worden)
4. Vet losse boutjes, kabels en lagers goed in
Liever een servicebeurt plannen? Klik op de button hieronder.
Controleer alle onderdelen
Het hoeft niet voor iedere rit, maar zeker als je voor het eerst weer de weg op gaat is het belangrijk de onderdelen te controleren op slijtage en speling. Tijdig vervangen van versleten onderdelen voorkomt verdere narigheden.
Heb je de fiets na het vorige seizoen schoon weggezet, dan kun je direct de onderdelen gaan checken. Een goede controleronde werkt alleen als de fiets goed schoon is.
Loop alle onderdelen langs, dat hoeft niet perse in deze volgorde. Idealiter plaats je de fiets in een montagestandaard voor alle checks.
Wielen – velgen – spaken – lagers controleren
Een wiel moet lekker vlot en recht draaien. Draai zowel het voor- als achterwiel goed hard rond. Als er een slag in zit kan dit verschillende oorzaken hebben. Wellicht zitten er 1 of meer slappe spaken in. Met een spaaksleutel kun je dit herstellen. Maar dit is geen makkelijke klus. En een wielrichter is ook niet in ieders bezit. Heb je een slag in je wiel, dan is het toch het beste daarmee langs te komen.
De velgen checken geldt eigenlijk alleen voor fietsen met velgremmen. De velgrand slijt namelijk in gedurende de tijd. Als de velgrand niet meer recht, maar eerder hol is, dan zul je de wielen een keer moeten vervangen.
De wiellagers mogen simpel gezegd geen geluid maken, behalve in het achterwiel het ratelend geluid van de vrijloop natuurlijk. Bij versleten lagers is vervanging nodig.
Remmen en remblokjes controleren
Of je nou velg- of schijfremmen hebt, deze moeten goed werken.
Velgremmen
Als je velgremmen hebt, is de controle makkelijker uit te voeren. Je kunt je wiel eruit halen of de remblokjes demonteren. Zorg dat de rubbertjes schoon zijn. Velgremblokjes hebben groefjes. Als die verdwenen zijn moet je zeker vervangen, dan is er te weinig remrubber over. Ook bij ongelijke slijtage of beschadiging is vervanging nodig.
Schijfremmen
Om schijfremmen te checken, moet je ze echt demonteren. Wiel eruit, vergrendeling en splitpen eruit en de remblokjes eruit trekken. Schoon- en droogmaken en licht opschuren en ze werken als het goed is. Maar let op dat de blokjes niet te dun zijn, als het materiaal te dus is, dan moet je nieuwe remblokjes plaatsen. Ook je remschijven slijten. Schoon- en droogmaken is altijd verstandig en doe er vooral GEEN vet op. Vet op de remschijf krijg je er moeilijk af en als het vet op de remblokken komt, zul je de blokjes moeten vervangen. Zijn je schijven beschadigd of heel dun, dan ben je ook toe aan nieuwe.
Remkracht
Merk je dat de remkracht minder is? In het geval van hydraulische remmen kan het zijn dat er lucht in de leiding zit. Je moet je remmen dan (laten) bleeden.
In het geval van velgremmen kan het ook zijn dat je remblokje te ver van de velg staan, dit kan je meestal zelf makkelijk regelen door de remklauwen strakker te zetten.













