De Cannondale Synapse is al jarenlang een populaire fiets onder wielrenners die houden van comfort en lange afstanden. En de Synapse was en is al die jaren een meer dan degelijke racefiets geweest die menig Gran Fondo heeft gereden. Maar hoe doet 'ie het als gravelbike? Wij bouwden hem om en spoorden hem aan.
Cannondale Synapse als gravelbike
Allereerst klinkt het ombouwen heftiger dan het is. Wij monteerden in eerste instantie Vredestein Aventura banden met de maat 700x38c en daar moeten we direct bij zeggen: “dat is wel echt de maximale breedte”. Mocht je er mee in de modder gaan spelen, maar ook op het moment dat er wat steentjes aan je banden blijft plakken, dan is breder dan 37mm (38c) een probleem voor je frame.
Met of zonder SmartSense
SmartSense is een prachtige uitvinding, met verlichting en eventueel radar die gevoed wordt door de batterij die zich onderin de framedriehoek bevindt. Maar het kan er ook af. En persoonlijk vind ik dat wat beter crossen. Het zal misschien tussen de oortjes zitten, maar zonder poespas stuif ik toch fijner over de regionale gravelwegen.
Bij Broekhuis heb je de optie om SmartSense te verwijderen, ook als je de Synapse naar een nog lichtere race- annex endurancebike wil bouwen. Vraag naar de opties in de winkel
Ervaringen Synapse gravelbike
Zoals gezegd, wij bouwden de Synapse naar gravelbike, en ik mocht hem testen. Ik testte de Cannondale Synapse Carbon 3, met 105 mechanische groepset en RD 2.1 wielset.
Eerste ritten
Vrij snel tijdens de eerste rit was ik al overstag. Dat komt allereerst omdat ik een racefietser ben, die mountainbiken en gravelen erbij doet. Ik hou van hard fietsen, hard stampen en veel rechtdoor. En laat de Synapse zich daar nou gewoon goed voor lenen. Hoewel de fiets zo’n 9.5 kilo weegt is en blijft het een stabiele, reactieve en stijve racefiets.
Fietsend door het glooiende en karaktervolle Twentsche landschap kon ik het niet laten de 38mm banden meer voor de spreekwoordelijke voeten te gooien. Zo toog ik af naar voor mij bekend terrein, de singletracks rondom Twickel en later ook op recreatieterrein 't Hulsbeek (waar we ook de foto’s namen).
Ook op wat meer technische secties is de Synapse goed te temmen. De comfortabele geometrie en wat minder diepe positie dan competitieve racefietsen, geven je al direct een voordeel op technisch terrein. Als het echter echt mul wordt - en diezelfde ervaring verwacht ik ook met modder - is een 38c band nog wat aan de smalle kant.
Conclusie
De Synapse, die ooit ontwikkeld was om Parijs - Roubaix te rijden (en dat ook deed) heeft zich in 2022 verder ontwikkeld als veelzijdige allroad- / endurance bike. Met de standaard afmontage met brede banden kon je al light gravelen en daar is ‘ie ook voor gemaakt.
Door echte gravelbanden te monteren verandert de fiets in een nog completere allroadbike met grote voorkeur voor gravel en zand. Als je een gravelaar bent die van snelheid en afstanden houdt, dan is dit echt een goede optie. En met de nokjes kun je de Synapse optuigen met spatborden, een frametas en meer.
Cannondale Synapse Gravel bij Broekhuis
Wil jij ook een Synapse als gravelbike? We hebben in ons assortiment een aantal fietsen reeds omgebouwd klaarstaan. Wil je een specifiek type Synapse als gravelbike? Vraag ernaar in de winkel en onze medewerkers helpen je.
Cannondale Synapse SmartSense
Zoals eerder al gequote in deze blog, kunnen we desgewenst SmartSense voor je verwijderen. Mocht je een Synapse zonder verlichting willen, ook dat is te regelen.