Cannondale introduceerde onlangs 2 nieuwe gravelbikes. De hernieuwde SuperX en de volgende generatie Topstone. Wij testten beide gravelbikes en vertellen je graag hoe deze 2 verschillende gravelbikes zich tot elkaar verhouden en wat de bijzondere kwaliteiten van ieder platform zijn.
Cannondale Topstone generatie 3
Allereerst de nieuwe Topstone, toch een fiets waar wij zelf stiekem al een poosje op hoopten en naar uitkeken. Een gravelbike die zich in het verleden bijna zelf verkocht. Veelzijdig, rap, en slim uitgerust met bijvoorbeeld Conceal Stem interne kabelgeleiding, een universele derailleurhanger en opbergruimte.
Wat is er veranderd aan de Topstone?
De generatie 3 van de Cannondale Topstone richt zich nog steeds op de avonturist, de bikepacker, de meerdaagse rijder, de ontdekkingsreiziger. Cannondale legde de vraag - “zou het niet geweldig zijn als gravelbikes vering hadden” - in het ontwerpproces. En dat maakt deze nieuwe gravelbike misschien wel een gamechanger, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
KingPin veersysteem
Het veersysteem van KingPin geeft 30 mm veerweg en laat je met liefde toe op technische singletracks en ruige trails. Hobbels en kuilen worden gladgestreken en de veerweg geeft meer grip, doordat je achterwiel beter aan de ondergrond geplakt blijft. Ook het bochtenwerk wordt behendiger. Voor mountainbikers onder de lezers, die kennen het verschil waarschijnlijk tussen een full-suspension en een hardtail: daar zou je dit tot op zeker hoogte mee kunnen vergelijken, waarbij dit de fully omschrijft.
Nieuwe Lefty Oliver-vork
uitgerust met de nieuwe uitvoering van de geprezen Lefty Oliver-voorvork met 40 mm veerweg. De combinatie van de verende vork en KingPin vering aan de achterzijde, maakt de eerdere vergelijking met een full-suspension nog beter. In onze ogen is dat echt een briljante match. Het geeft ongelooflijk veel comfort, maar de rijeigenschappen verbeteren voelbaar. In de Bilthovense bossen hebben wij hem echt wat hindernissen voor de voeten geworpen, waarbij je echt voelt dat je in contact blijft en constant tractie hebt.
Bredere banden
Waar de vorige generatie ruimte bood voor 45 mm banden, of 2.1” als je met 27.5” velgen rijdt, is die ruimte vergroot. Daarmee wordt direct de veelzijdigheid van de Topstone vergroot. Welnu, de nieuwe Topstone biedt 47 mm bandenvrijheid en heeft dan nog 6mm clearance aan beide zijden. De écht maximale bandenmaat is daarom 52 mm voor het frame en aan de voorzijde 56 mm bij een vaste vork en 47 mm bij de Left Oliver-vork.
De fiets die wij testten is standaard uitgerust met 45 mm banden, maar wij zouden met een gerust hart 50 mm kunnen durven plaatsen, mits je niet in de meest gruwelijke moessonregen met bijbehorende zuigende drek gaat fietsen.
Bikepacking mogelijkheden
De Topstone is een pakezel. Heb je grote plannen om te gaan bikepacken, dan bood de Topstone al uitkomst en dat blijft het doen. Maar ook die opbergmogelijkheden zijn weer verbeterd. De nieuwe Topstone is voorzien van het nieuwe StashPort-opbergsysteem. Achter de bidonhouder op de onderbuis bevindt zich ruimte om extra benodigdheden op te bergen. Denk aan een windjackje en handschoenen of eten en drinken of noodgereedschap, dat soort dingen. Iedere Topstone komt overigens al met de bijpassende StashBag om spullen in te stoppen.
Met bevestigingsnokjes voor 3 bidonhouders, voortassen en een bovenbuistas kun je al veel kwijt. Combineer dit met universele bevestiging van stuur-, zadel- en frametassen en je kunt je wereldreis gaan plannen. En bang zijn voor te veel gewicht hoeft niet snel, want Cannondale zet de totale gewichtslimiet op 150 kg.
Geïntegreerde kabels
Je ziet het direct, maar we willen het toch melden. De nieuwe Topstone heeft interne kabelgeleiding. Dat heeft een prachtig clean uiterlijk en is eenvoudigweg ook duurzamer. Je blijft niet achter een boomtak hangen met je kabels. Je stuurtas kan vrij gemonteerd worden. Een stuurbord voor je gravelwedstrijd? No problem!
Geometrie en maatvoering
De OutFront-stuurgeometrie is minimaal aangepast, waarbij de balhoofdhoek comfortabel lui blijft en met +/- 0,2° (afhankelijk van de maat) is de verandering bijna verwaarloosbaar. Zo blijft de fiets lekker responsief en stabiel.
De zitbuishoek is iets comfortabeler geworden en is veranderd van 72.4° naar 73.1°. Cannondale heeft de maatboog aangepast van 5 maten (XS - SM - MD - LG - XL) naar 6 maten (47 - 51 - 54 - 56 - 58 - 61). Zo is de fiets voor een breder publiek goed bereikbaar wat betreft de best passende maat. En met de reeds bestaande Proportional Response maatspecifieke constructie geniet je ongeacht je framemaat van de ideale stijfheid en flexibiliteit.
Verschillende modellen
De Cannondale Topstone Carbon generatie 3 komt bij release in 6 uitvoeringen en verschillende kleurstellingen. Bekijk de tabel hieronder waarin we de belangrijkste specs per model vergelijken. In de tavel is het gewicht door Cannondale gegeven op basis van een maat 56 met binnenbanden.
model | groepset | wielen | naven | zadelpen | stuur | kg |
Carbon LTD Di2 |
GRX 825 Di2 2x12 |
Reserve 40|44 GR carbon |
DT Swiss 240 |
SAVE carbon |
Easton EC90 AX Carbon |
8.9 |
Carbon1 Lefty AXS |
GX Eagle AXS T-Type 1x12 |
Reserve 40|44 GR carbon |
DT Swiss 240 |
SAVE carbon |
Easton EA70 AX |
9.8 |
Carbon 2 AXS 1x |
GX Eagle AXS T-Type 1x12 |
WTB KOM Team i25 TCS |
Formula |
Cannondale 2 Carbon |
Cannondale 2 ShortDrop, 7050, alloy |
9.9 |
Carbon 2 GRX 2x |
GRX 820 2x12 |
WTB KOM Team i25 TCS |
Shimano TC500 |
Cannondale 2 Carbon |
Cannondale 2 ShortDrop, 7050, alloy |
9.9 |
Carbon 3 GRX 1x |
GRX 822 / 610 1x12 |
WTB ST i25 TCS |
Shimano TC500 |
Cannondale 3, 6061 Alloy |
Cannondale 3, butted 6061, alloy |
10.3 |
Carbon 3 GRX 2x |
GRX 822 / 610 1x12 |
WTB ST i25 TCS |
Shimano TC500 |
Cannondale 3, 6061 Alloy |
Cannondale 3, butted 6061, alloy |
10.2 |
Cannondale SuperX
Op 11 februari lanceerde Cannondale al de nieuwe SuperX. Een ander soort gravelbike dan de Topstone. De SuperX is ook min of meer de herintroductie van het Cyclocross platform waarop deze naam al eerder faam maakte. De nieuwe SuperX is een gravelbike die gemaakt is voor snelheid en om te winnen.
In 2024 zette Lachlan Morton op een Cannondale SuperSix EVO SE de snelste tijd ooit op de 327 km lange Unbound. Van snelheid weet Cannondale dus wel het een en ander af. In vergelijking met die snelle gravelbike, is de SuperX nóg sneller.
Kort samengevat is de SuperX aerodynamischer en lichter, maar ook de geïntegreerde bekabeling en de toevoeging van speciale flexzones zorgen voor meer snelheid. De flexzones in de zitbuis, achterbrug en bovenbuis zorgen er samen met de D-vormige zadelpen voor dat klappen en trillingen worden geabsorbeerd, zodat je langer fris blijft en dus langer kan doormalen.
Wil je meer weten over de SuperX? Bekijk dan onze speciale SuperX-pagina waarin we verder ingaan op de usp’s van deze ultrasnelle gravelracer.
Cannondale Topstone versus SuperX
De Topstone richt zich op de avonturier die comfort zoekt en lange reizen wil maken. De SuperX is de gravelbike voor de snelheidsmaniak, de renner die op het podium wil komen of de eigen KOM’s wil verpletteren.
Kenmerk | Topstone | SuperX |
Wat is het? | Ultieme allround gravelbike | Pure gravelracer |
Bevestigings- / bagageopties | Zitbuis, onder- en bovenkant onderbuis, vaste voorvork (2), bovenbuis en StashPort | Bovenbuis + 2 bidonhuders onder- en zadelbuis |
Flex | 30 mm KingPin | Flexzones + D-Lightful zadelpen |
Lefty Oliver beschikbaar? | Ja, 40 mm veerweg | Nee |
Systembar R-One beschikbaar? | Nee | Ja |
Bandenruimte | 52 mm frame 56 mm vaste vork 47 mm Lefty Oliver |
51 mm voor 48 mm achter |
Met powermeter? | Nee | Ja, LAB71 model |
Dropper-ready? | Ja | Nee |
Welke gravelbike past bij jou?
Kies voor de Topstone als je: |
Kies voor de SuperX als je: |
Een comfortabele gravelbike zoekt die super veelzijdig is |
Het liefst racet en zo hard mogelijk wil op je gravelbike |
Bikepacking trips op de planning hebt |
Meedoet aan gravel- of cyclocrosswedstrijden |
Een gravelbike met vering zoekt |
De lichtst mogelijk gravelracer zoekt |