Rudi Jansen 16-01-2025
Exclusieve presentatie Basso Sempre Veloce

Exclusieve presentatie Basso Sempre Veloce

Basso introduceert met de SV een racefiets die voor iedere gelegenheid geschikt is. En dan hebben we het over écht geschikt. Een fiets die zowel prestaties biedt, als comfort en aerodynamica. Een fiets die het gat tussen allroad-racefietsen en wedstrijdfietsen dicht. Wij mochten hem exclusief presenteren in onze vestigingen en doen dat nu met liefde nog eens in deze blog.

 

Exclusieve preview in Italië

Enkele collega’s bezochten, op uitnodiging van Basso, de presentatie van de Sempre Veloce in Bassano del Grappa, Italië. Daar werden we al snel overtuigd van de kwaliteiten van de nieuwste telg in de Basso-familie. Een fiets die ontworpen is om ongeëvenaarde snelheid, comfort en veelzijdigheid te leveren.

Eenmaal terug op Nederlandse bodem hebben we groen licht gekregen om ook bij Broekhuis een exclusieve preview te organiseren. Zo hebben we in korte tijd op 4 locaties een presentatie kunnen verzorgen waarbij consumenten nog voor de releasedatum al een blik mochten werpen op de Basso SV.

De getoonde beelden zijn gemaakt tijdens de presentatie bij Broekhuis Fietsen in Almelo.

 

Sempre Veloce - altijd snel

Basso heeft een heel duidelijke visie: fietsen bouwen voor alledaagse rijders, niet voor de pro’s. Door de prioriteit niet bij de professionals neer te leggen, maar te focussen op iedereen die geen topsporter is, vormt de Basso Sempre Veloce de perfecte balans tussen raceprestaties en dagelijkse bruikbaarheid. En dat is dan ook gelijk de reden dat je een Basso niet in het WorldTour peloton tegenkomt.

 

“DESIGNED AROUND YOU, NOT THE PELOTON”

 

Hoewel Basso zich niet specifiek richt op professionele fietsers, blijft het leveren van topprestaties een belangrijke pijler voor het merk. Of zoals men het bij Basso zelf zegt: “De SV is een machine dat gedijt op iedere weg, onder iedere rijder en in iedere situatie."

 

 

Ontwikkeling en technologie comfort

In samenwerking met 4Performance Bike Fitting Studio is er gewerkt aan een diepte-analyse van biomechanica en ergonomie voor de alledaagse rijders. Omdat zowel Basso als 4Performance niet gelooft in een one-size-fits-all oplossing, is de SV ontwikkeld met een geometrie die voor iedere rijder gefinetuned kan worden. Er zijn dan ook 7 framematen en verschillende opties beschikbaar om iedere unieke stijl en verschillende lichaamsafmetingen te kunnen bedienen. Ook zijn er onder andere 16 verschillende opties voor je stuur en/of de stuurpen (je kunt kiezen uit Fuga of Levita cockpit in verschillende maten) en 2 verschillende zadelpen setback mogelijkheden.

Geometrie gericht op comfort

Een andere belangrijke comfort-upgrade heeft plaatsgevonden in de ontwikkeling geometrie. Basso is afgestapt van hun traditionele geometrie en heeft een lichte slope aangebracht. Vergeleken met de Diamante SV heeft de Sempre Veloce onder andere een hogere stack en een 25 mm kortere zitbuis. Dit resulteert vooral in meer controle en een meer rechtop houding die comfort geeft.

 

 

Raceprestaties

Om tot prestaties te kunnen komen moet de fiets voldoen aan criteria van lichtheid, aerodynamica en efficiëntie. Door gebruik te maken van hoogwaardige technologieën en materialen is het Basso gelukt de Sempre Veloce alle kwaliteiten mee te geven.

Lichtgewicht

Het frame is gemaakt van een mix van de best verkrijgbare carbonvezels van wereldleider Torayca. De T1100 en T1000 vezels zorgen voor een totaalgewicht van 780 gram bij een framemaat 53 zonder verfbehandeling en hardware. Een 370 gram wegende vork, 180 gram zadelpen en de nieuwe Fuga cockpit van 300 gram vormen een fiets die met afmontage Dura Ace Di2 en DT Swiss ARC 1100 velgen slechts een verbluffende 6.7 kg weegt (volledig opgebouwd in maat 56).

 

 

Efficiëntie

Krachtoverbrenging is de basis voor efficiëntie. Met andere woorden: iedere watt aan power die je erin trapt moet in voorwaartse snelheid worden omgezet. Allereerst is de carbon lay-up daar medeverantwoordelijk voor. Maar ook de bottom bracket is significant belangrijk. In vergelijking met het vorige topmodel, de Diamante SV, is de stijfheid in de trapas en in de balhoofdbuis verbeterd en is de toch al zeer efficiënte stijfheid van de achterste driehoek gelijk gebleven.

Aerodynamica

De Basso Diamante SV staat bekend als het aero-model binnen de Basso line-up. De Sempre Veloce doet er echter nog weer een schepje bovenop. De fiets is dus niet alleen lichter en stijver dan de Diamante SV, maar heeft ook 16% minder frontale impact. Voor de lezers die van cijfertjes houden: het frontale impactgebied van de Diamante SV is 29.754 mm2 en bij de SV is dat 24,993 mm2.

 

 

Door de integratie van het voorwiel in de onderbuis wordt de luchtstroom zo goed mogelijk geleid. Het vernieuwde Kamm Tail ontwerp, in de vorm van een afgeknot buisprofiel, zorgt daarnaast voor verbeterde aerodynamica.

 

“TRUE PERFORMANCE IS ONLY REALIZED WHEN COMFORT AND FIT ARE PRIORITIZED”

 

Innovatieve details

Niet alleen de hierboven beschreven eigenschappen zorgen voor een ultiem, altijd rijklare racefiets. Basso maakt ook gebruik van allerlei innovatieve technologieën die de rijervaring verbeteren.

3B Clamp System II zadelpenklem

 

Om vermoeidheid uit te stellen en vibraties uit het wegdek te filteren is er gebruikgemaakt van de 3B Clamp System Gen II. Dit gepatenteerde zadelpenklemsysteem stelt jouw vermoeidheid uit en zorgt er bovenal voor dat de zadelpen echt goed vastzit en niet wrikt of kraakt. En voor het oog, dat immers ook wat wil, is het systeem prachtig verborgen.

Diamante zadelpen

De zadelpen is op twee manieren te plaatsen. Enerzijds met een 0 mm setback en de andere optie is met -15 mm setback. In combinatie met de lichte sloping van het frame zorgt de Diamante zadelpen voor optimale flexibiliteit. Lange ritten worden met deze combinatie van geometrie en zadelpen een stuk aangenamer doordat het meer comfort biedt.

De Diamante zadelklem is heel eenvoudig en precies aan te passen aan de wensen van de rijder.

Moderne bandbreedte

De Basso SV is klaar voor alle situaties. Een groot aandeel daarin heeft de ruime bandbreedte van 35 mm. Standaard wordt de fiets geleverd met 28 mm banden, maar als je wil kun je dus tot 35 mm brede banden erop leggen. Daarmee rijd je met gemak ritten als de Strade Bianchi en kasseistroken in Vlaanderen of Noord-Frankrijk.

Fuga cockpit

Er is keuze uit 2 verschillende stuur/stuurpen combinaties. De reeds bekende Levita cockpit, of de nieuwe Fuga cockpit. 

Waar je bij de Levita keuze hebt uit verschillende stuurbreedtes, is er bij de Fuga gekozen voor een enkele stuurbreedte, namelijk 370/400 mm. Dat houdt in dat de remhendelbreedte bovenop 37 cm is en onderin 40 cm gemeten wordt.

Beide cockpits kennen verschillende stuurpenlengtes, waardoor er een brede keuze is en er altijd een maat is die bij jou past.

Het Fuga stuur is ontworpen om meer comfort te bieden, zonder aerodynamica uit het oog te verliezen. De bovenkant is ergonomisch gevormd voor een fijne handpositie. Het stuur heeft zowel een back- als downsweer van 1° en heeft een drop van 115 mm.

Het Fuga-stuur is er met een stuurpenlengte van 80, 90, 100, 110, 120 en 130 mm.

Kies je voor het Levita stuur? Dan zijn er meer opties wat betreft breedte. De genoemde stuurpenlengtes van Fuga gelden ook voor Levita. Echter is bij de Levita ook een keuze voor verschillende stuurbreedtes, welke gemeten wordt aan de hand van center-center bij de remhendels bovenop. Bekijk de afbeelding voor de opties.

 

 

Basso heeft alle vertrouwen met 5 jaar garantie

Veel Italiaanse merken geven standaard 2 jaar garantie op het frame. Basso is echter zo overtuigd van dit frame, dat het 5 jaar garantie biedt.

Uiterlijk en kleurgebruik

Ondanks dat we al overtuigd zijn van de kwaliteit en technologieën, helpt het uiterlijk uiteraard om deze fiets naar een nog hoger plan te tillen. De fietsen worden allemaal met de hand gespoten in de eigen spuitcabines. Zo is geen enkele fiets exact hetzelfde en wordt het unieke imago van Basso in kleur vastgelegd. Ieder frame heeft een uitstekende laklaag die bijzonder goed gedekt is en lang van hoge kwaliteit blijft (we willen bijna “altijd” zeggen, maar dat is wel erg definitief).

De kleurkeuze is met een reden en geeft iedere SV weer zijn eigen karakteristieke look.

 

 

Pure Black: De Pure Black uitvoering is strak en tijdloos, met een glanzend zwart oppervlak dat het carbon weefsel toont. Het toont enerzijds de schoonheid van het materiaal en anderzijds de prestaties die het biedt.

 

 

White Burano: De White Burano-uitvoering is een harmonieuze mix van contrasten. Het mat witte bovenwerk is gecombineerd met accenten die het carbonweefsel blootleggen. De oranje branding en logo's voegen een dynamisch en eigentijds tintje toe.

 

 

Viola Galaxy: Een boeiende, iriserende afwerking in de Viola Galaxy-uitvoering. Afhankelijk van de lichtinval toont het lakwerk dieppaars aan de bovenkant en levendig oranje aan de basis. 

 

 

Rosso Vivo: Kracht en snelheid is wat de Rosso Vivo-uitvoering uitstraalt. Een tint van blootgesteld carbon weefsel wordt gecombineerd met vurig rood en chroom. Deze kleurencombinatie geeft strijd en actie weer.

Basso SV modellen

In eerste instantie hebben we bij Broekhuis modellen beschikbaar met Shimano Dura Ace Di2, SRAM Red AXS en Ultegra Di2. Wil je graag een fiets met Campagnolo Superrecord groepset, dan kan dat ook.

Daarnaast is er een keuze in wielsets. De standaard levering betreft DT Swiss ARC 1100, DT Swiss ERC 1600, Fulcrum Sharq of Campa WTO 45 velgen. Bekijk op de productpagina’s de specificaties om te zien welke wielset erin zit. Heb je liever een andere wielset, bijvoorbeeld van Scope? Kom dan langs in één van onze fietsenwinkels of neem contact op voor meer informatie.

 

Bekijk de Basso Sempre Veloce modellen