Het is geen geheim dat Trek lustig door evolueert met snellere en lichtere racefietsen binnen de regels van de UCI. Nog niet zo lang geleden werden wenkbrauwen opgetrokken toen de Madone Gen 7 werd gepresenteerd “met dat rare gat in de zadelbuis”. Mads Pedersen grapte al dat het een nieuwe bidonhouder zou zijn, door een foto van zijn Madone met een bidon in de IsoFlow te publiceren. Wij weten inmiddels dat die IsoFlow voor voordelen zorgt. De nieuwe Gen 8 borduurt daarop voort. In deze blog leggen we alle veranderingen uit.
Licht als Émonda, snel als Madone
De Trek Madone SLR en SL Gen 8 racefietsen vormen een samensmelting van de snelste en de lichtste prestatiegerichte racefiets. Met deze fiets kun je een plekje in je schuur aanbieden voor verhuur, want je hebt niet langer 2 fietsen nodig. Voorheen koos je de Émonda voor de bergen en de Madone voor vlakke ritten. Nu kun je simpelweg met 1 fiets altijd uit de voeten. De Madone Gen 8 heeft het gewicht van de Émonda voor al jouw bergritten en behoudt de snelheid van Madone als je jouw fietsvrienden genadeloos op de pijnbank wil leggen.
Kort samengevat is de Madone Gen 8:
• 77 seconden sneller dan de vorige Émonda (bij 200 watt en gemeten als totaalsysteem (inclusief fiets, rijder, bidons/bidonhouders en onderdelen)
• 320 gram lichter dan de vorige Madone frameset
Single racebike
Deze met een mooie term aangeduide “single racebike” is in samenwerking met de renners en entourage van de pro’s van Lidl – Trek (en voorheen Trek – Segafredo) ontwikkelt. De vele feedback die de ingenieurs bij Trek ontvingen, was aanleiding tot het ontwikkelen van een nieuwe fiets die de stress van het kiezen van de juiste fiets voor het parcours van de dag weg zou nemen. De rijders gaven min of meer de simpele opdracht: ontwikkel de beste fiets ter wereld om op te racen.
Nieuw frame
De R&D-afdeling van Trek was in eerste instantie op zoek naar een nóg lichtere Émonda. Maar al gauw kwam men op tot de conclusie dat aerodynamica vaker belangrijk is. Door de Madone lichter te maken en her en der aanpassingen te doen aan de aerodynamische vormen, ontstond de Gen 8.
Full-System Foil Shapes
De nieuwe framevormen, de opvolger van de snelle Kammtail buisvormen, worden Full-System Foil Shapes genoemd. Trek heeft talloze vormen door computers laten uittekenen en vervolgens met prototypes getest. Deze nieuwe buisvormen zorgen voor een slankere fiets en dus minder materiaal en daardoor minder gewicht met dezelfde aero voordelen.
900 Series OCLV Carbon
Niet alleen de vorm is anders, ook het carbonlaminaat is veranderd bij de SLR modellen. Voorheen waren SLR-modellen gemaakt van 800 Series OCLV Carbon. Dat is nu geëvolueerd naar de nieuwe 900 Series OCLV Carbon dat 20% sterker is. De lay-up van de 900 Series, in combinatie met de vernieuwde buisvormen maken een Madone Gen 8 SLR frame 320 gram lichter dan de vorige. Daarmee is dit frame van hetzelfde gewicht als een Émonda.
Aero voordelen
De frontale weerstand van de rijder is de grootste uitdaging in het verminderen van totale windweerstand. Vandaar dat niet alle buisvormen exact hetzelfde zijn. Vooral de voorvork is belangrijk bij de aerodynamica. Die is dan ook lichter, stijver en meer aerodynamisch gemaakt. De ingenieurs hebben alle losse buisvormen als geheel achter elkaar gezet om de minst mogelijke weerstand te bieden. Van het voorwiel, naar de voorvork, onderbuis, bidons, zadelbuis en het achterwiel, is alles gedaan voor iedere percentage aero winst.
Aero RSL cockpit
De nieuwe Aero RSL stuur/stuurpen combinatie van OCLV carbon heeft een aerodynamische pijlvorm die tevens meer comfort biedt wanneer je met je handen op het midden van het stuur rijdt. Deze vorm van het stuur zorgt ervoor dat de wind langs de rijder wordt geleid om zo de frontale weerstand te verminderen. Het stuur heeft een flare van 6 graden dat meer polsruimte biedt, maar vooral meer controle zodat je geen vermogen verliest bij aanzetten.
RSL Aero bidons
De SLR-modellen worden standaard voorzien van de nieuw ontwikkelde RSL Aero bidons en bidonhouder. Deze ogenschijnlijk kleine details op gebied van aerodynamica helpen mee in iedere fractie van tijds- en snelheidswinst. Ze voldoen aan de UCI-normen en in de bidonhouders kunnen ook standaard ronde bidons worden gezet.
Aeolus RSL TLR banden
Zelfs de banden zijn sneller gemaakt. Met de Aeolus RSL banden in combinatie met Bontrager Aeolus RSL 51 TLR velgen (bij de SLR 9 modellen) profiteer je van optimale winst in aerodynamica en rolweerstand. De snelste Bontrager banden ooit geven 3.7 watt lagere rolweerstand dan de R3-banden (28c banden met een last van 68 kg bij 35 km/u in Treks testcentrum).