Admin 07-07-2022
Uitgelicht | Giant Entour E+ e-bike

Uitgelicht | Giant Entour E+ e-bike

In deze blog lichten wij de Giant Entour E+ uit. En dat is niet voor niets. Deze stijlvolle e-bike haalt alles uit je ritten, of je nou voor je boodschappen gaat, je ritje naar het werk of een mooie tocht maakt op je vrije dag.

De Giant Entour E+ is er in de Entour E+ 1 voor heren en E+ 1 voor dames en in de iets luxere variant de E+ 0 voor heren en en E+ 0 voor dames.

Langdurige ondersteuning

Zowel de Entour E+ 1 als 0 heeft een zeer krachtige SyncDrive Core motor. Deze motoren van Giant zelf zijn, zoals ze dat zelf benoemen bij Giant, powered by Yamaha. En dat is toch een grote en betrouwbare naam in de (e)-motorwereld.

Giant Entour E+ met SyncDrive Core middenmotor

SyncDrive Core motor

De Giant SyncDrive Core motor is stil, krachtig, compact, lichtgewicht en bovenal keurig netjes weggewerkt in de bracket. Het is dus een middenmotor, met alle voordelen van dien. Door zijn lichtheid en de koppel van 50Nm is deze motor uitermate geschikt voor gebruik in e-bikes die dagelijks van stal gehaald worden. Met 50Nm koppel kan de motor voldoende ondersteuning bieden voor een comfortabele, soepele en gelijkmatige ondersteuning. Of je nou je recreatieve tochtje gaat maken op de zondagochtend, of je pakt de fiets voor de tripjes naar je werk. Deze motor ondersteunt je waar je ook gaat. Met 5 ondersteuningsstanden en Smart Assist Technologie is er altijd een stand die je voor de gelegenheid kunt kiezen. De maximaal instelbare ondersteuningsstand biedt 300% ondersteuning.

SyncDrive technologie

 

 

Het voordeel van de SyncDrive technologie is dat er bij iedere omwenteling een fractie van een seconde minder kracht wordt gegeven. Daardoor is er even een “dood punt” die nodig is om schakelsystemen goed te laten functioneren. Bij andere motoren blijft er gedurende de omwenteling gelijkmatige en hoge belasting op de aandrijflijn, waardoor schakelen niet soepel kan tenzij je de kracht van de pedalen haalt. SyncDrive is dus schakelvriendelijker. Naast betere schakelprestaties zorgt het tevens voor een natuurlijker ondersteuningsgevoel.

Smart Assist

Automatische ondersteuning zorgt voor optimaal genieten tijdens je rit. Waarom? Omdat deze technologie ervoor zorgt dat jij niet meer hoeft te wisselen tussen ondersteuningsstanden. Het is te vergelijken met de automatische transmissie van auto’s. Sensoren meten de kracht die op de pedalen worden uitgeoefend, waarna de motor deze rijstijl kan naabootsen en indien nodig extra ondersteuning biedt. Bijvoorbeeld bij heuvelop of tegenwind. Deze intelligente technologie is ook nog eens zeer efficiënt en dus accuvriendelijk, het maximaliseert je het accubereik.

Smart Assist technologie

 

 

EnergyPak accu

De EnergyPak accu is onder de bagagedrager ingebouwd. Makkelijk bereikbaar en te verwijderen en weer te bevestigen. Standaard wordt de Entour E+ met een 300Wh accu afgeleverd, maar een upgrade naar 400Wh of 500Wh is mogelijk. Een upgrade brengt wel extra kosten met zich mee. De EnergyPak is voorzien van een bevestigingsslot en is met de sleutel gemakkelijk te verwijderen. De EnergyPak wordt geleverd met een geavanceerde 4 ampère oplader, zodat de accu snel en efficiënt kan worden opgeladen. De combinatie SyncDrive Core en 300Wh EnergyPak heeft een maximale actieradius van 120 km. 

Giant SyncDrive Core met EnergyPak accu actieradius

RideControl bediening vanaf het stuur

Beide modellen van de Entour E+ hebben een RideControl bedieningsunit, waarmee je de SyncDrive Core motor bedient.

RideControl Ergo 2 | Entour E+ 0

Speciaal ontwikkeld voor stads- en trekkingfietsen. Ergonomisch geoptimaliseerd met grote knoppen. Met deze unit is bediening gemakkelijk. LED’s geven het accuniveau en de huidige ondersteuningsstand weer. De RideControl Ergo 2 heeft in principe geen display nodig, maar bij deze Entour E+ 0 is de bediening gekoppeld aan een RideDash EVO display. Een kleinere connector van 6 mm maakt het mogelijk om interne kabelgeleiding toe te passen.

 

RideControl Dash | Entour E+ 1

De twee-in-één bedieningsunit is een scherm en bediening in een. Het heeft knoppen om ondersteuningsstanden te bedienen en een geïntegreerd kleurendisplay. Op het display lees je het accuniveau, bereik en de huidige ondersteuningsstand af. Daarnaast zijn standaard fietsgegevens zoals snelheid en afstand af te lezen. Het display heeft ook een ANT+ aansluiting zodat je een hartslagmeter en andere fitnessapparaten kunt aansluiten.

 

RideDash display | Entour E+ 0

Dit modern ogende display met kleurenscherm en uitstekende graphics is gekoppeld aan de bedieningsunit en kan gekoppeld worden aan de RideControl app. Die aansluiting met de bedieningsunit gaat via een kabel die intern is weggewerkt. Het onopvallende scherm toont ritinformatie inclusief snelheid, afstand, accubereik en eventueel hartslag en fitness via de RideControl App.

 

RideControl app

De RideControl app is te downloaden via de Appstore en Google Play. Met deze app is het mogelijk jouw motorinstellingen af te stemmen en een ondersteuningsverhouding te kiezen die het meest geschikt is voor jouw rijstijl. Kies uit sterkere en agressievere prestaties of juist een meer comfortabele ondersteuning. Daarnaast kun je de app gebruiken voor turn-by-turn navigatie als je de app koppelt aan het RideDash EVO scherm.

Licht en stevig frame | Aluxx aluminium

Beide modellen van de Entour zijn gemaakt met een Aluxx aluminium frame. Aluxx aluminium heeft exact de juiste verhouding tussen gewicht en sterkte. Daarom profiteer je van een comfortabel en stijf frame zonder extra gewicht mee te hoeven nemen. Goed voor jou en goed voor de actieradius van je accu. Een ander bijkomend voordeel van aluminium is dat het niet kan roesten.

SR Suntour NEX Suspension voorvork
SR Suntour NEX Suspension voorvork
Suspension zadelpen
Suspension zadelpen

Geveerde voorvork met 50mm veerweg

Speciaal voor de offroad stukken en wellicht hoge drempels in je woonwijk is de fiets voorzien van een SR Suntour NEX voorvork met 50mm suspension. Deze voorvork is bedoeld voor cross en trekking georiënteerde fietsen en dus perfect voor de Entour E+. Deze voorvork heeft een spiraalveer met afstelling van de voorspanning. Zo is er meer of minder spanning op de veer in te stellen.

Zadel en zadelpen

Net als de geveerde voorvork, is ook de zadelpen geveerd. Deze suspension zadelpen vangt oneffenheden op, zodat je aanzienlijk meer comfort ervaart tijdens je ritten. Het zadel is ook een comfortabele keuze Selle Royal Essenza Plus. Een zadel is uiteraard altijd een persoonlijke keuze en is dus aan te passen. Maar dit Essenza Plus zadel voor een zithoek tot 60° valt in de categorie moderate. Dat is te omschrijven als semi-sportief. En ook die keuze is weer bewust, want die stijl past goed bij trekking- en tourfietsen.

Stuur en stuurpen

Het stuur heeft een sweep van 30°. Dat wil zeggen dat er een horizontale bocht van 30° in het stuur zit. Doordat het stuur verstelbaar is, kan de bocht meerdere kanten op, maar het meest logisch is dat het een backsweep is. Dat wil zeggen dat het stuur 30° naar je toe komt. Het stuur en de stuurpen zijn beide van aluminium. De stuurpen is verstelbaar in hoek. Er zijn voldoende aanpassingsmogelijkheden om de juiste hoek voor jou meest comfortabele houding te vinden.

Schakelen – ketting – remmen

De Entour E+ 0 en 1 zijn net anders afgemonteerd. De E+ 0 is net wat hoogwaardiger qua afmontage dan de E+ 1.

Shimano Nexus 8 speed | Entour E+ 0

De Entour E+ 0 is afgemonteerd met de hoogwaardige Shimano Nexus 8-speed naafversnellingen met RevoShift shifter. De Nexus 8-speed naaf is gebouwd om soepel te schakelen, zelfs onder hohe kettingspanning bij e-bikes. De Nexus 8 is simpelweg de grote broer van de Nexus 7, met – zoals de naam al doet vermoede – 1 versnelling meer. Het lichtste verzet is net wat lichter en de zwaarste net iets zwaarder. Met een schakelbereik van 307% heb je voldoende opties, ook als je eens wat heuveltjes buiten het vlakke Nederland opzoekt. De Nexus 8 heeft ook een zogenaamde direct drive. In die direct drive bewegen niet alle tandwielen mee, waardoor het voor minder weerstand zorgt. Dat zorgt voor een duurzamere naaf en een betere actieradius van je accu. De 5e versnelling is die direct drive, daarin lopen de tandwielen 1:1. Iedere omwenteling met de pedalen is dan ook een omwenteling met de tandwielen.

Shimano Nexus 7-speed | Entour E+ 1

De Entour E+ 1 maakt gebruik van de Nexus 7-speed versnellingsnaaf van Shimano. Iets minder bereik ten opzichte van de Nexus 8, namelijk 244%. Ook met een iets minder licht en iets minder zwaar verzet in de uiterste versnellingen.

Entour E+ 1 | Nexus 7-speed versnellingsnaaf
Entour E+ 1 | Nexus 7-speed versnellingsnaaf
Entour E+ 1 | Nexus 7-speed RevoShift
Entour E+ 1 | Nexus 7-speed RevoShift

E-bike geoptimaliseerde KMC Z1eHX ketting

De aandrijving wordt compleet gemaakt met een verstevigde en duurzame KMC Z1eHX ketting die speciaal gemaakt is voor de krachten van de e-bike. De ketting is wat wijder en dikker en loopt daardoor minder snel van de tandwielen af. Daarnaast is de ketting opvallend stil. Zo’n onopvallende ketting lijkt een puur praktische toevoeging, maar deze KMC ketting is goed doorontwikkeld om probleemloze ritten te kunnen leveren. De binnenplaatjes zijn schuin afgevlakt om soepeler te schakelen en pinnen tussen de plaatjes hebben een paddenstoelvorm dat ervoor zorgt dat de pinnen hoge druk aan kunnen. En last but not least; deze ketting is gemaakt om te werken met versnellingsnaafsystemen.

Tektro hydraulische schijfremmen

Op beide types Entour E+ e-bikes zitten hydraulische schijfremmen van Tektre. Te weten de HD-M285 (Entour E+ 0) en HD-M275 (Entour E+ 1). Beide systemen doen niet veel voor elkaar onder. De HD-M285 is iets zwaardere en robuuster. Beide zijn goed met de 2-vingerhendel te bedienen, Beide zijn te verstellen qua reikwijdte, die bij beide tussen de 86 en 90mm. ligt. Er wordt gebruik gemaakt van minerale olie die uitstekende warmte-uitzettingseigenschappen heeft.

Overige onderdelen | Verlichting – drager

De Entour is helemaal afgemaakt voor dagelijks gebruik, binnen of buiten de stad.

Een stevige custom made achterdrager met MIK systeem waar de accu in verwerkt is. Het MIK systeem is een revolutionair systeem dat gemaakt is om accessoires op je bagagedrager te bevestigen. Het vervoert je accessoires stabiel, ongeacht het merk.

Voor de veiligheid is de Entour E+ voorzien van goede verlichting, niet alleen om zelf te zien maar ook om gezien te worden. Beide lampen zijn met een draad aangesloten op de accu, dus zolang deze niet leeg is worden jouw lampen van stroom voorzien.

Entour E+ met AXA Blueline 30 LED koplamp
Entour E+ met AXA Blueline 30 LED koplamp
Entour E+ met Spanninga SOLO LED achterlicht
Entour E+ met Spanninga SOLO LED achterlicht

Aan de voorkant is een AXA Blueline 30 e-bike LED lamp gemonteerd. Deze lamp met geïntegreerde reflector geeft een lichtbundel van 30 lux en daarmee zicht van zo’n 50 meter. Je wordt met deze lamp al gezien op 3000 meter afstand.

De Spanninga SOLO LED achterlamp heeft een lichtopbrengst van 6 Candela, waardoor je zichtbaar bent op een afstand van 500 meter. Beide lampen hebben een StVZO keurmerk, dat is de strenge Duitse regelgeving voor toelating van voertuigen tot het wegverkeer.

Giant Entour E+ 0 versus Giant Entour E+ 1

  Entour E+ 0 Entour E+ 1
Motor SyncDrive Core, 50Nm (by Yamaha) SyncDrive Core, 50Nm (by Yamaha)
Display RideDash EVO RideControl Dash
Bedieningsunit RideControl Ergo 2 RideControl Dash
Accu Standaard 300Wh (keuze voor 400Wh/500Wh) Standaard 300Wh (keuze voor 400Wh/500Wh)
Frame ALUXX aluminium ALUXX aluminium
Voorvork SR Suntour NEX 50mm Suspension SR Suntour NEX 50mm Suspension
Schakelgroep Shimano Nexus 8-speed Shimano Nexus 7-speed
Remmen Tektro HD-M285, hydraulic disc Tektro HD-M275 hydraulic disc

 

 

Bekijk de hele e-bike | video

 

 


 

Giant Entour E+?>

Giant Entour E+

Kom naar Enschede of Almelo, of shop simpel online.

Shop online