Rudi Jansen 03-01-2023

10 onmisbare tips om je e-bike en accu de winter door te helpen

Jij wil het hele jaar door genieten van je e-bike. Daarom is het behouden van een maximale actieradius belangrijk voor je. Maar ook de levensduur van de batterij is belangrijk. Daarom geven we je in deze blog 10 tips om de levensduur en actieradius van je e-bike en accu optimaal te houden in de winter.

10 onmisbare tips om je e-bike en accu de winter door te helpen

Welke factoren zijn invloed op de actieradius?

Allereerst nemen we je even mee in de wereld van de e-bike accu. Fabrikanten en fietsenwinkels – ja, ook wij – beschrijven altijd de maximale en minimale actieradius. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Actieradius betekent de afstand die je met de accu kunt fietsen tot de accu leeg is. De maximale actieradius wordt gegeven in de meest optimistische omstandigheden: 20 graden, windstil, vlakke en gladde asfaltwegen, fijne constante snelheid van zo’n 20 km. p/u met de eco-stand aan en een nieuwe accu en een berijders gewicht van zo’n 75 kg. Die actieradius wordt dus gegeven op basis van een volle accu en is afhankelijk van de kracht van de motor, de grootte van de accu in wattuur uitgedrukt en nog andere factoren. 

 

Giant Revolt E+ op een koude dag

 

Welke factoren zijn verder van invloed?

Starten en stoppen:
Net als bij een auto is ook bij een fietsaccu rijden in een constant tempo beter dan het steeds moeten stoppen en starten in de stad. Vooral het steeds weer optrekken met de ondersteuning aan vraagt meer van je accu dan wanneer je anticipeert en de benen stilhoudt, om verderop weer rustig op gang te komen.

Trapfrequentie
Een lage trapfrequentie vraagt meer vermogen van je motor en dus ook meer van je accu. Dus hoe meer omwentelingen je maakt, hoe beter het is voor je motor en accu.

Gewicht
Niet alleen het gewicht van de fiets met alle componenten, maar ook het gewicht van de berijder is van invloed op de actieradius. Hoe lager het totale gewicht van berijder, bagage en fiets, hoe hoger de actieradius.

ECO-stand
Bijna iedere motor kent een eco-modus, de stand die het meest zuinig is voor de motor en de batterij. Deze stand is voor het behoud van de batterij en je actieradius het meest raadzaam.

Ondergrond
De ondergrond, evenals de banden, spelen een belangrijke rol. Rij je met hoge bandenspanning, met een profiel dat weinig rolweerstand biedt over zeer gladde asfaltwegen? Dan is je actieradius aanzienlijk groter dan wanneer je met banden met veel profiel en weinig bandenspanning rijdt. Maar ook zand- en gravelwegen maken de actieradius kleiner.

Het weer
De weersomstandigheden zijn belangrijk voor het behoud van je accu en de hoeveelheid kilometers die je ermee kunt rijden. Hieronder beschrijven we deze laatste factor uitgebreid.

De invloed van het weer op je accu

Wind
Tijdens het fietsen spelen weer en wind een rol bij de maximale actieradius. Fiets je met tegenwind bij windkracht 8, dan moet de motor harder werken en dus meer energie onttrekken aan je accu. Bij meewind met kracht 8, zou je bij wijze van spreken de ondersteuning uit kunnen zetten om je bereik te maximaliseren.

Zon
Pas ook in de zomer op met het stallen van je fiets, omdat de zon en de warmte je accu kunnen aantasten. Staat je e-bike in de volle zon? Dan is het raadzaam de accu te verwijderen en in de schaduw te bewaren, of uiteraard je e-bike in de schaduw te zetten.

Regen
De invloed van regen is op zich niet groot. Je accu en andere e-bikeonderdelen zijn (spat)waterdicht. Je kan dus prima in de regen met je e-bike de weg op. Echter gaat regen wel vaak gepaard met wind en een nat wegdek vraagt ook net wat meer energie, doordat je wat meer weerstand hebt.

 

Gazelle e-bike in de sneeuw

 

Je e-bike en accu in de winter

De belangrijkste tip is om gewoon te blijven fietsen in de winter. Dat is voor je accu het allerbeste, omdat je daarmee de accu blijft ontladen en weer opladen. Zo blijft de accu in conditie en – een fijne bijkomstigheid – jij zelf ook. Bij lage temperaturen wordt de capaciteit van je accu minder, onherroepelijk. Maar je kunt de omstandigheden wel optimaliseren door je accu en je fiets te verzorgen.

5 tips voor behoud van je accu

1. Gebruik je e-bike regelmatig. Dit hadden we al genoemd, maar dit is gewoon de beste tip.
2. Berg je accu (en oplader) op bij temperaturen tussen de 10 en 20 graden en altijd in een droge omgeving.
3. Plaats de accu kort voor je rit terug, zodat deze met de meest ideale temperatuur start.
4. Warm de accu een half uurtje op, voordat je deze aan de lader legt. En met opwarmen bedoelen we dat het even moet acclimatiseren op kamertemperatuur, that’s it.
5. Ga je in de winter niet de weg op met je e-bike? Dan is het verstandig de accu met een batterijstatus van tussen de 30% en 60% te bewaren. De huidige hoogwaardige SMART accu’s van bijvoorbeeld Bosch hoeven tussendoor niet bijgeladen te worden, maar check het voor je eigen accu. Sommige accu’s ontladen zelf licht en kunnen daardoor leeg raken. Dan is bijladen wel belangrijk voor de levensduur van je accu.

 

Fietsen in de winter in de sneeuw

 

5 tips voor onderhoud van je fiets en de actieradius in de winter

In slecht weer is je fiets onderhevig aan vuil en water en heeft je fiets meer onderhoud nodig. Maar ook bijvoorbeeld het profiel en de bandenspanning is in de winter belangrijker dan in de droge zomer. Bladeren, modder en zand, maar ook de pekel van de zoutstrooiers blijven aan je fiets kleven en zijn simpelweg niet goed voor je e-bike.  Daarom de volgende 5 tips.

1. Bewegende delen onderhouden. Denk aan onderhoud van je ketting. Houd deze schoon, droog en goed ingevet. Gebruik in de winter kettingolie voor natte omstandigheden.
2. Houd je frame en alle andere onderdelen schoon en droog. Met name de elektrische onderdelen van je e-bike moeten extra goed drooggemaakt worden.
3. De bandenspanning en het profiel in de gaten houden. Hoewel weinig profiel en hoge bandenspanning het beste is voor je actieradius, is dit niet aan te raden voor de winter. Wanneer het natter en gladder is moet je juist met een iets mindere bandenspanning en meer profiel rijden, omdat je dan beter grip hebt. En eerlijk is eerlijk, liever iets minder actieradius dan een schuiver maken nietwaar?
4. Pas op met de turbo-modus als het glad is! Het klinkt aantrekkelijk, zo’n turbomodus, maar door uit de startblokken te schieten bij nat wegdek met bladeren is de kans op slippen groter.
5. Plan een onderhoudsbeurt. Om alle onderdelen in goede conditie te houden en te laten checken, kun je bij ons altijd een onderhoudsbeurt inplannen. Wij kijken je e-bike dan helemaal na, zodat jij klaar bent voor de winter.

<strong>Servicebeurt</strong>?>
Hulp nodig?

Servicebeurt

Plan een servicebeurt om er zeker van te zijn dat je e-bike de veilig de weg op kan.

Plan een beurt