Rudi Jansen 26-03-2024

Cannondale Scalpel 2024 | Review van een podiumbeest

De Cannondale Scalpel zal voor menig MTB-kenner en -liefhebber geen introductie nodig hebben. Dit icoon in de mountainbikewereld is al jarenlang geliefd bij zowel de pro-rijders als vele recreanten en alle rijders daartussen. Maar de tijd staat niet stil en de innovaties ook niet. Daarom komt Cannondale met een nieuwe Scalpel, die boordevol zit met technologieën en waarmee Cannondale Factory Racing opnieuw het podium zal gaan betreden.

Cannondale Scalpel 2024 | Review van een podiumbeest

Review Cannondale Scalpel 2024

Wij mochten de afgelopen periode een Cannondale Scalpel 1 Lefty testen en trokken uiteindelijk samen met onze eigen teamrijders naar het Hulsbeek in Oldenzaal om daar de test te volbrengen met prachtige beelden. Lucas Bruns van ons eigen MTB-team nam de Scalpel flink onder handen en vertelde enthousiast over zijn bevindingen.

We hebben de blog in 3 delen gesplitst.
1. Review
2. Video
3. Specificaties

 

Nieuwe Cannondale Scalpel 2024 | getest door Broekhuis MTB-Team

 

Scalpel test Hulsbeek

door Lucas Bruns

De nieuwe Scalpel heeft mijn verwachtingen overtroffen. De vorige Scalpel was al superefficiënt en vooraf hoor je de specificaties en denk je: dat kan bijna niet. Het kan dus wel. Wat opvalt is vooral het gemak van tempo maken. Hij accelereert zo makkelijk, het voelt alsof de stijfheid verbeterd is, hoewel Cannondale daarover niet direct wat zegt.

 

HIJ STUURT NOG SCHERPER EN IS NOG ACTIEVER - Lucas Bruns

Als je puur naar de speerpunten kijkt die Cannondale weergeeft - meer veerweg, meer agressie - dan voel je overall zoveel scherpte in de bochten en efficiëntie wanneer je snelheid maakt en houdt. Die 120mm veerweg voor en achter is echt heerlijk, zeker als je technische stukken neemt zoals de rotspartij op het Hulsbeek. Maar ook wanneer je wat sprongen maakt, voelt de landing zachter, beter gedempt.

Die geometrie is voor wedstrijdrijders een groot pluspunt. De balhoofdhoek is vlakker gemaakt, dat zegt Cannondale zelf ook. Je moet het ervaren en dat heb ik gedaan. De scherpheid die het geeft in de bochten is top, daar kan je nu wel zeker een verschil gaan maken. 

De cockpit ziet er allereerst heel vet uit. Het voelt ook goed, al doet het niet direct iets fundamenteels met je snelheid. Het draagt wel bij aan het scherpe sturen heb ik de indruk.

De T-Type transmissie van SRAM is natuurlijk een slimme keuze. Ik heb de fiets heel gelaten, maar tests wijzen uit dat een valpartij - wat nog wel eens voorkomt - niet tot gevolg heeft dat je derailleur in de spaken komt. Wat ik wel voel, is het schakelgemak. Schakelen onder druk is wat je als MTB'er graag wilt kunnen en dat gaat zo soepel met deze groepset. Opschakelen om tempo te maken in een klim, ook daarin laat je geen tijd of ruimte liggen.

 


 

 


 

Cannondale Scalpel introductie

In 2002 kwam Cannondale met de eerste Scalpel, toen al baanbrekend. Cannondale bewees dat een fully sneller kan zijn dan een hardtail. De voorgaande Scalpel was al licht en kende ongelooflijke vering met ongekende handling. De 100mm veerweg voor en achter en het gepatenteerde FlexPivot systeem gaven je het voordeel op vele trails.

Nu is er dus de nieuwe 2024 Scalpel, met grotere veerweg, betere geometrie en wederom licht als een racebeest.

 

SNEL KAN FIJN ZIJN. MAAR SNELLER IS FIJNER. WELKOM BIJ SNELLER - Cannondale

Nieuwe eigenschappen

Deze nieuwe Scalpel heeft allereerst meer veerweg, maar kent ook een nieuwe geometrie. Daarnaast tellen de details natuurlijk ook mee in de winst naar snelheid.

Meer veerweg

Van 100mm naar 120mm veerweg. Dat is meer en tegelijkertijd ook verbeterd.

De basis voor de lichtheid en de uitmuntende veerprestaties is het FlexPivot veersysteem. Dit systeem met carbonplaten in de liggende achterbrug creëert virtuele Horst-link draaipunten. Doordat het geen echt scharnierpunt is met lagers, is het stijver en lichter en dus sneller en onderhoudsvrij. En met het Proportional Response design wordt per framemaat de bewegingsleer van het veersysteem aangepast. Zo wordt het zwaartepunt van de rijder altijd goed geplaatst en geniet iedere rijder, ongeacht de framemaat, van dezelfde voordelen.

Ook de voorvork levert 120mm veerweg op. De totale winst zit in betere grip en meer controle. Efficiënt en responsief was de Scalpel al en dat blijft het.

 

Cannondale Scalpel 1 Lefty Raw at Hulsbeek

 

Agressievere geometrie

Terugkijkend naar de vorige versie was de vlakke balhoofdhoek één van de eigenschappen die de mountainbike snel en agressief maakt. Cannondale doet er nóg een schepje bovenop. De balhoofdhoek is verder verkleind, van 68° naar 66,6°. Maar ook de zitbuishoek is ontwikkeld, van een toch al steile 74.5° is het nu 75,5°. Daarnaast is ook de reach verlengd. Al met al wekt deze fiets, zoals je ook kon lezen in het relaas van Lucas, veel vertrouwen en ontembare handling.

maat SM ML LG XL
oud 41.5 43.5 45.5 47.5
nieuw 42.5 45.0 47.5 51.0

Oude en nieuwe reach in cm per framemaat.

Lefty Ocho 120mm

De nieuwe Lefty Ocho vork heeft 120mm veerweg. De unieke en nog steeds ongeëvenaarde voorvork blijft licht, stijf en strak sturend als het al was. Deze 120mm verende voorvork met exceptionele tractie is ontwikkeld om nog agressiever over de trails te scheren.

Details in onderdelenkeuze

Naast innovaties maakt ook de keuze voor onderdelen deel uit van de verbeterde Scalpel.

 

Cannondale Scalpel 1 Lefty Raw front at Hulsbeek

 

Cockpit uit één stuk

De SystemBar XC-One stuur/stuurpencombinatie vormt een lichte en stijve cockpit, die we ook al uit de SuperSix EVO serie kennen. Nu dus toegepast met een specifieke XC-uitvoering voor de mountainbike. Een cockpit uit één stuk met interne bekabeling die dus niet alleen lichter en stijver is, maar ook netter. De Scalpel 1 en LAB71-uitvoering zijn uitgerust met deze lichte en snelle cockpit.

Standaard met dropper

Een dropper zadelpen is niet langer voor alleen de meest hoogwaardige modellen. Standaard wordt iedere Scalpel met een dropper geleverd. Tijdens het rijden de zadelhoogte direct kunnen verstellen met een handbeweging op het stuur. Dat is wat tegenwoordig iedere cross country rijder moet kunnen om de snelheid ook op technische secties hoog te houden.

2.4 inch bandbreedte

Iedere Scalpel is standaard voorzien van 2.4” brede banden die altijd tubeless ready zijn. Brede banden met veel grip en de mogelijkheid tubeless te rijden zijn ook weer eigenschappen die voor geen enkele trail- en xc-rijder mag ontbreken.

 

Cannondale Scalpel 1 Lefty Raw at Hulsbeek met SRAM X0 Eagle AXS

 

Groepset

De Scalpel LAB71, 1 en 2 zijn allemaal voorzien van een elektronische SRAM T-Type groepset. Deze groepsets zonder derailleurhanger en met buitengewoon nauwkeurig schakelgemak behoren tot de momenteel meest logische keuze voor elektronisch schakelen op een mountainbike. Wil je per se een Shimano groepset, dan kom je uit bij de Scalpel 3 of 4 met een mechanische XT of Deore groep.

Nieuwe Scalpel?>
Bekijk 'm nu

Nieuwe Scalpel

De geteste Cannondale Scalpel 1 Lefty is online!

Naar de Scalpel