Rudi Jansen 08-10-2024
Dit zijn de beste tips om plezierig te fietsen in herfst

Dit zijn de beste tips om plezierig te fietsen in herfst

Met het verzetten van de tijd kun je er niet meer onderuit, de herfst is begonnen. Ondanks dat moeder natuur ons zo nu en dan op een aangename manier laat afkicken van de heftige, maar mooie zomer moeten we niet vergeten dat in Nederland niets zo veranderlijk is als het weer. Voor je het weet sta je weer met je volle gewicht op de trappers om windkracht 10 te overwinnen, terwijl je verregende gezicht als een vlieger achter je aan zweeft. Als het zover is … dan bij jij er klaar voor! Toch?!

Er moet gefietst worden

Natuurlijk kiezen we met slecht weer het liefst voor gemak en willen we vermijden dat we met een verregende coupe of make-up uitgelopen tot aan de kin op onze plek van bestemming verschijnen. Alleen hebben we misschien niet steeds een auto voor handen en is openbaar vervoer niet altijd een optie. Onze tweewieler kan dus niet ingevet en klaar voor de winterslaap opgeborgen in de schuur worden. Er moet gewoon gefietst worden en met de volgende tips is jouw fiets steeds weer klaar voor de volgende rit.

Controleer je fiets voor je op pad gaat

Voor je auto is het verplicht, maar voor je fiets en e-bike minstens zo belangrijk; de servicebeurt. Gebruik jij je stalen ros in deze onstuimige periode, check hem dan op de volgende punten:

De banden:
Controleer het profiel van je band en zorg voor voldoende en een gelijkmatig profiel zodat je minder snel wegglijdt. Ook zorgt iets minder bandenspanning dan normaal voor meer grip op een glad wegdek. 

Normaliter ligt de ideale spanning tussen de 3,5 en 4,5 bar, maar dat is zeer afhankelijk van het type band en de breedte ervan. Een veelgebruikte band als de Schwalbe Marathon E-Plus is er in veschillende bandbreedtes. Een bredere band kan meer volume aan, waardoor de druk minder hoog is. Zo kan een 37 mm Marathon E-Plus band maximaal 6 bar aan en dezelfde band van 55 mm breed "slechts" 4 bar.

Kijk altijd op de buitenkant van de band voor de minimale en/of maximale druk.

 

Lugarde tuinhuis met overkapping PS90, zadeldak, Pro systeem, vurenhout

 

Verlichting:
Zorg voor goedwerkende verlichting voor en achter. Niet alleen voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers, maar verlichting is ook gewoon wettelijk verplicht.

De tijd van de ouderwetse dynamo op de band is voorbij. De meeste e-bikes werken met verlichting dat werkt op de accu. En veel stadsfietsen hebben een naafdynamo die de lampen voedt. Check wel de bedrading, in een volle fietsenstalling wil het wel eens loskomen van de lamp. 

Heb je verlichting dat werkt op eigen accu of op batterijen, check dan simpelweg of de batterij moet worden opgeladen, of vervangen moeten worden.

Goede verlichting gaat om zien en gezien worden. Daar zit een verschil tussen. Om goed te zien wil je krachtige verlichting hebben. De kracht wordt uigedruk in lumen of lux. Hoe grote de waarde van lumen of lux, hoe krachtiger de verlichting en hoe beter je ziet. 

Bekijk hieronder een voorbeeld van een krachtige lichtbundel van 1200 lumen t.o.v. 700 lumen.

 

Lugarde tuinhuis met overkapping PS90, zadeldak, Pro systeem, vurenhout


Remmen:
Of je nou fietst met velgremmen of schijfremmen, je remblokjes moeten het werk doen. In de herfst komt er meer vuil aan de fiets en moeten dus ook je remmen schoon blijven. Van vuil slijten de remblokken ook sneller. Controleer de blokjes daarom regelmatig, of laat het checken bij de onderhoudsbeurt van je fiets.

Denk ook aan de kabels, als je geen hydraulische remmen hebt, lopen er stalen kabels door de buitenkabel. Die zijn gevoelig voor kou en vocht. Merk je dat de fiets niet meer remt zoals het zou moeten? Dan kunnen nieuwe kabels de oplossing zijn. Dat klusje is door onze fietstechnici goed uit te voeren.

Ketting en kettingkast:
Als jouw fiets een ketting heeft, heeft dit onderhoud nodig. Als de ketting door een kettingkast loopt, zal het minder frequent zijn dan een ketting die open is, zoals bij fietsen met een derallieur. Maak je ketting goed schoon met een borsteltje en eventueel kettingreiniger en smeer het daarna weer in met kettingolie.

Algemeen:
Bescherm de moertjes en schroeven tegen roest door ze in te vetten, bijvoorbeeld met vaseline. En controleer of het zadel, de trappers en het stuur nog stevig vastzitten.

Zadel: 
Zet je zadel iets lager dan normaal zodat je beter met je voeten bij de grond kunt (Vooral in het geval van gladheid). En controleer of het zadeldek nog in takt is. Mocht het scheurtjes bevatten, dan zal het vocht erin kunnen trekken en dan verspocht de voering. Dat zal je fietsplezier niet ten goede komen.

E-bike onderdelen:
Heb je een e-bike, dan doe je er verstandig aan de elektrische onderdelen goed te beschermen. De accu, het display en de motor kunnen uiteraard tegen de grillen van de natuur, maar als je de kans hebt is extra bescherming niet verkeerd. Stal je fiets bij voorkeur binnen, haal je accu eruit (als dat mogelijk is) en als je een verwijderbaar display hebt, is het ook niet verkeerd die eraf te halen en droog en warm te leggen.

Wil je weten hoe je de levensduur van jouw e-bike maximaliseert? Lees dan ook onze 10 tips over e-bike onderhoud in de winter.

Onderhoudsbeurt door professional:
Zelf geen zin, tijd of gedoemd met twee linkerhanden? Geen nood! Plan nu nog online een servicebeurt. In de ochtend kun je hier zelfs op wachten en anders is het geen probleem om een leenfiets mee te krijgen.