Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
De Checkpoint SL 6 eTap is een carbon gravelbike die je meeneemt naar plaatsen waar je normaal niet kan komen op een gewone racefiets. Meer informatie
Waarom is dit de gravelbike voor jou?
Jij wilt lange afstanden afleggen met hoge snelheden en gewoon een geweldige tijd hebben - of het nu in een fietsbroek is tijdens de gravelrace of in een iets comfortabelere outfit tijdens een bikepacking-reis.
Je wilt een fiets die zowel snel als comfortabel is met tal van montagemogelijkheden voor gravelraces en dagelijkse avonturen. Een 500-serie OCLV Carbon frame met gedempte IsoSpeed en Carbon Armor achter, progressieve geometrie die stabiel en efficiënt blijft op beklimmingen bij hoge snelheden, een intern opbergvak, verborgen kabelgeleiding zodat jij zonder zorgen je tassen kan vastmaken, geïntegreerde bevestigingspunten voor een frametas, bagagerek en spatborden.
Daarnaast heeft hij een carbon voorvork, een SRAM's draadloze elektronische Rival eTap AXS 1x12-aandrijving met een breed versnellingsbereik en Paradigm Comp 25-wielen.
Het frame biedt zelfs plaats aan een seatdropper zodat u kunt profiteren van meer ruimte op de afdalingen.
Het lichtgewicht OCLV Carbon frame met trillingsabsorberende IsoSpeed, de intelligente en soepel schakelende draadloze elektronische SRAM Rival eTap AXS-aandrijving, de progressieve, wendbare maar stabiele geometrie, het interne opbergvak en de velerlei bevestigingspunten maken deze gravelmachine de optimale keuze voor uitdagende allroad-avonturen.
Merk | Trek |
---|---|
Serie | Trek Checkpoint |
Fiets model | Heren, Unisex |
Frame | 500 Series OCLV Carbon, IsoSpeed, interne kabelgeleiding, opbergruimte in de onderbuis, 3S chain keeper, T47 bottom bracket, bevestigingspunten voor drager en spatborden, geïntegreerde bevestigingspunten voor frametassen, flat-mount schijfrembevestiging |
Frame materiaal | Carbon |
Groepset | SRAM Rival eTap AXS |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | SRAM Rival eTap AXS, 12-speed |
Schakelmechanisme | Elektronisch |
Crankstel | SRAM Rival, 40T, DUB Wide |
Cassette | SRAM XG-1251, 10-44, 12-speed |
Ketting | Sram |
Achterderailleur | SRAM Rival XPLR eTap AXS, max. tandwielgrootte 44T |
Aantal versnellingen | 1x12 |
Bottom bracket | SRAM DUB, T47 met schroefdraad, interne lagers |
Merk | Trek |
Netto gewicht | 9.55 |
Product subgroep | Gravelbike |
Vering | Nee |
Rem type | Schijfremmen |
Remschijf | SRAM Paceline, afgerond, centerlock, 160 mm |
Voornaaf | Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25mm rim width, 100x12mm thru axle |
Voorwiel | Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25 mm velgbreedte, 100 x 12 mm steekas |
Achternaaf | Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25mm rim width, SRAM XD-R freehub, 142x12 thru axle |
Achterwiel | Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25 mm velgbreedte, SRAM XD-R 12-speed freewheelnaaf, 142 x 12 mm steekas |
As achterwiel | Bontrager Switch steekas, afneembare hendel |
Velg | Bontrager Paradigm Comp 25, Tubeless Ready, 25mm rim width, 100x12mm thru axle |
Velglint | Bontrager TLR |
Buitenbanden | Bontrager GR1 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength zijwanden, aramide hieldraad, 120 tpi, 700 x 40c |
Maximale maat kettingblad | 1x: 46T, 2x: 50/37 (Shimano: 36) |
Maximale bandenmaat | 700x45c / 650x2.1" Bontrager banden |
Zadelpen | Bontrager carbon, 27,2 mm, 8 mm offset, 330 mm lengte |
Zadel | Bontrager P3 Verse Comp, stalen rails |
Bontrager Elite Gravel, 38 cm breedte | |
Stuurpen | Bontrager Pro, 31,8 mm, geschikt voor Blendr, 7 graden, 70 mm lengte |
Fiets serie | Trek Checkpoint |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het frame van een fiets is over het algemeen gemaakt van aluminium, carbon, staal of titanium.
Aluminium
Dit materiaal wordt het meest gebruikt voor fietsen en e-bikes. Er zijn verschillende soorten. De ene soort is lichter dan de ander. Aluminium is stijf, duurzaam en corrosiebestendig.
Carbon
Carbon is lichter en nog stijver dan aluminium. Ook carbon is er in verschillende soorten, met verschillende stijfheids- en dus rij-eigenschappen. Daarnaast is carbon trillingsdempend, wat een soepelere rit oplevert.
Staal
Wordt vooral nog toegepast op kinderfietsen, met eigenlijk maar 1 doel. Duurzaamheid.
Titanium
Titanium wordt nog weinig toegepast in de reguliere fietsenmarkt, bij ons zijn er niet of nauwelijks titanium fietsen te koop. De belangrijkste reden daarvoor is dat het duurder is vanwege de hogere kosten voor productie en verwerking.
Wij baseren de benaming van de set op de achterderailleur. Een groepset bestaat niet altijd uit dezelfde groep. Een Shimano 105 groepset kan in de praktijk een 105 derailleur hebben, maar een andere crank en ketting. Lees alle specs voor de exacte onderdelen.
De bekendste groepsets komen van Shimano en SRAM. Daarnaast worden bij e-bikes, stadsfietsen en trekkingbikes ook gebruik gemaakt van Enviolo, Rohloff en Pinion. Op kinderfietsen en sportfietsen in het lagere segment wordt Sunrace Microshift nog wel eens gebruikt. Campagnolo is ook een bekend merk, maar dat hebben wij zelden gemonteerd op onze fietsen. Als er staat "geen / singlespeed" dan heeft de fiets geen versnellingen en dus geen groepset. Willekeurig zie je wel eens staan bij framesets, waarbij nog geen versnellingen zijn gemonteerd. Hieronder noteren we de race en mtb-groepsets op volgorde van minst naar meest hoogwaardig (klik op het merk voor meer info)
Racegroepen
Shimano: Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
SRAM: Apex - Rival - Force - RED
Mountainbikegroepen:
Shimano: Tourney - Altus - Acera - Alivio - Deore - SLX - Deore XT - XTR
SRAM: SX - NX - GX - X01 - XX1 - X0 - XX - XX SL
We onderscheiden 5 versnellingssystemen als keuze.
Vast verzet
Een fiets met een vast verzet heeft geen versnellingen. Dit zijn over het algemeen kinderfietsen.
Derailleur
Een derailleursysteem heeft tenminste een achterderailleur, soms gecombineerd met een voorderailleur. Een derailleur legt de ketting op een ander tandwiel. Hierdoor ga je lichter of zwaarder trappen. Derailleurs worden bijna altijd toegepast in sportfietsen, maar ook wel in reguliere stadsfietsen en e-bikes. Klik hier voor meer info over de derailleur.
Naaf
De versnellingsnaaf is een veelgebruikt schakelsysteem. Dit systeem bevindt zicht binnenin de achternaaf, de as van het achterwiel. Doordat het binnenin zit is het onderhoudsvriendelijker. Ook blijft de ketting altijd in dezelfde rechte lijn, omdat deze niet van tandwiel wisselt zoals bij een derailleur. Klik hier voor meer info over naafversnellingen.
Naaf traploos
De Enviolo versnellingsnaaf is traploos. Dat wil zeggen dat je altijd een goede versnelling vindt dat past bij jou kracht en cadans. Het schakelen gaat zonder de bekend klikjes van andere systemen als je van de ene naar de andere versnelling gaat. Klik hier voor meer info over de traploze versnellingsnaaf van Enviolo.
Trapas
Pinion kent een versnellingssysteem dat zicht in de trapas bevindt, ook wel de (bottom) bracket genoemd. Dit systeem kent een hoog rendement, het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Daarnaast is het volledig in de as verwerkt en dus water- en vuildicht. Klik hier voor meer info over trapas versnellingen.
Het aantal versnellingen is zeer divers. Van een vast verzet met 1 versnelling, tot de optie van wel 30 versnellingen.
Wij noteren het altijd als bijvoorbeeld 1x7. Dat wil zeggen dat er 1 schakelhendel is, waarmee 7 versnellingen bedient.
Alles dat begint met 2x of 3x heeft een derailleurversnelling. Dat betekent dat er respectievelijk 2 of 3 tandwielen aan de voorkant zijn en vervolgens het aantal aan de achterkant.
Voorbeelden:
1x14 | 14 versnellingen totaal
2x11 | 22 versnellingen totaal (2 voor, 11 achter)
3x9 | 27 versnellingen totaal (3 voor, 9 achter)
Meer weten over versnellingen?
Lees meer over versnellingssystemen voor fietsen en e-bikes
Het gewicht getoond op onze website is het gewicht zoals het gegeven wordt door de leverancier / fabrikant. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Het gewicht van en product kan afwijken van het getoonde gewicht, doordat fabrikanten het gewicht tonen op basis van bijvoorbeeld een bepaalde framemaat en/of opbouw van de onderdelen van de fiets.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.