Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
De e-Impulso Gravel van Bianchi tilt het plezier van het rijden op onverhard en gravelterrein naar een hoger niveau. Brede bandenspeling en een krachtige achterwielmotor vormen de basis voor groot comfort. Meer informatie
Waarom is dit de gravelbike voor jou?
Maximaal genieten op onverhard terrein, of gewoon dagelijks je ritten rijden met comfort en plezier. Met de e-Impulso Gravel wordt jouw plezierlevel verhoogd. Breden banden manoeuvreren met gemak over onverhard terreine en met de Mahle achterwielmotor krijg je dat zetje in de rug dat je graag wil.
Een gehydrovormd aluminium frame en een full carbon vork vormen de basis voor de robuuste en goed te besturen e-Impulso, die voorzien is van spatbordogen en bevestigingspunten voor een bagagedrager. Het is een e-gravelbike, maar als allroadbike kan deze elektrische gravelbike ook zeker de schuur uit.
Door de plaatsing van de accu in het frame wordt het gewict van de fiets optimaal verdeeld, waardoor jij geniet van een stabiele rit. De eBikemotion X35 PLUS motor heeft een koppel van 40Nm, wat zorgt voor een natuurlijke en sportief gevoeel. De 250Wh accu en de motor voegen slechts 3,5 kg toe. De iWoc ONE controller is niet alleen de aan/uit knop, maar stelt je ook in staat te schakelen tussen ondersteuningsstanden, terwijl de kleuren van de LED-ring de ondersteuningsintensiteit, het batterijniveau en of er een Bluetooth-verbinding tot stand is gebracht aangeven.
Deze uitvoering van de e-Impulso Gravel schakelt door middel van de gravelspecifieke GRX600 groepset met 11 versnellingen.
Merk | Bianchi |
---|---|
Fiets model | Heren, Unisex |
Product subgroep | Elektrische Gravelbike |
Rem type | Schijfremmen |
Frame | E-Impulso Gravel , mechanical, bbset pressfit, head tube 1.1/8", Disc brake flat mount, QR sytem, OLD 135mm Sizes: XS-S-M-L-XL |
Merk | Bianchi |
Frame materiaal | Aluminium |
Type voorvork | Vast |
Aantal versnellingen | 1x11 |
Groepset | Shimano GRX 600 |
Type aandrijving | Ketting |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | Shimano GRX 600 ST-RX600 1x11sp |
Vering | Nee |
Schakelmechanisme | Mechanisch |
Achterderailleur | Shimano GRX RX 812 RD-RX812 11sp |
Cassette | Shimano SLX CS-M7000, 11sp 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T |
Ketting | Kmc X11-1 EPT, 11sp, EPT finish |
Remschijf | Shimano, SM-RT86, S 160MM |
Voornaaf | Formula RX-812 road disc |
Achternaaf | Ebikemotion X35 Plus motor unit |
Buitenbanden | Kenda Flintridge 700x35 |
Velg | Velomann GD24 disc 700c 622-21, profile 24mm, sleeve join, 32hole, tubeless ready |
Handvatten / stuurlint | La Spirale Ribbon cork |
Zadel | Velomann 2315HRN, rail steel black, open, cover PU, lenght/wide 250x148mm |
Rem | Shimano BR-RX400 flat mount hydraulic disc brake |
Voorvork | FULL CARBON FORK 1"1/8, THRUE AXLE 12x100mm, FLAT MOUNT disc brake |
Motor positie | Achterwielmotor |
Motor model | Mahle X35+ |
Display | iWOC One controller |
Merk accu | Mahle |
Accu positie | Geïntegreerd in frame |
Accu capaciteit | 250 Wh |
Accu upgrade mogelijk | Nee |
Fiets serie | Bianchi e-Impulso |
Crankstel | Shimano GRX 600 FC-RX600 40T, Crank Length: 170mm-XS/SM, 172.5mm-MD/LG, 175mm-XL |
Zadelpen | Velomann Alloy shaft AL6061, alloy head, 15mm offset, 31,6mm, Length: 300mm-XS/SM, 350mm-MD/LG/XL |
Stuurpen | Velomann, Alloy 6061, raise +/ - 7°, height 38mm, Oversize, 1.1/8", Ext: 90mm-XS, 100mm-S, 110mm-M/L, 120mm-XLcm |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Het frame van een fiets is over het algemeen gemaakt van aluminium, carbon, staal of titanium.
Aluminium
Dit materiaal wordt het meest gebruikt voor fietsen en e-bikes. Er zijn verschillende soorten. De ene soort is lichter dan de ander. Aluminium is stijf, duurzaam en corrosiebestendig.
Carbon
Carbon is lichter en nog stijver dan aluminium. Ook carbon is er in verschillende soorten, met verschillende stijfheids- en dus rij-eigenschappen. Daarnaast is carbon trillingsdempend, wat een soepelere rit oplevert.
Staal
Wordt vooral nog toegepast op kinderfietsen, met eigenlijk maar 1 doel. Duurzaamheid.
Titanium
Titanium wordt nog weinig toegepast in de reguliere fietsenmarkt, bij ons zijn er niet of nauwelijks titanium fietsen te koop. De belangrijkste reden daarvoor is dat het duurder is vanwege de hogere kosten voor productie en verwerking.
Het aantal versnellingen is zeer divers. Van een vast verzet met 1 versnelling, tot de optie van wel 30 versnellingen.
Wij noteren het altijd als bijvoorbeeld 1x7. Dat wil zeggen dat er 1 schakelhendel is, waarmee 7 versnellingen bedient.
Alles dat begint met 2x of 3x heeft een derailleurversnelling. Dat betekent dat er respectievelijk 2 of 3 tandwielen aan de voorkant zijn en vervolgens het aantal aan de achterkant.
Voorbeelden:
1x14 | 14 versnellingen totaal
2x11 | 22 versnellingen totaal (2 voor, 11 achter)
3x9 | 27 versnellingen totaal (3 voor, 9 achter)
Meer weten over versnellingen?
Lees meer over versnellingssystemen voor fietsen en e-bikes
Wij baseren de benaming van de set op de achterderailleur. Een groepset bestaat niet altijd uit dezelfde groep. Een Shimano 105 groepset kan in de praktijk een 105 derailleur hebben, maar een andere crank en ketting. Lees alle specs voor de exacte onderdelen.
De bekendste groepsets komen van Shimano en SRAM. Daarnaast worden bij e-bikes, stadsfietsen en trekkingbikes ook gebruik gemaakt van Enviolo, Rohloff en Pinion. Op kinderfietsen en sportfietsen in het lagere segment wordt Sunrace Microshift nog wel eens gebruikt. Campagnolo is ook een bekend merk, maar dat hebben wij zelden gemonteerd op onze fietsen. Als er staat "geen / singlespeed" dan heeft de fiets geen versnellingen en dus geen groepset. Willekeurig zie je wel eens staan bij framesets, waarbij nog geen versnellingen zijn gemonteerd. Hieronder noteren we de race en mtb-groepsets op volgorde van minst naar meest hoogwaardig (klik op het merk voor meer info)
Racegroepen
Shimano: Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
SRAM: Apex - Rival - Force - RED
Mountainbikegroepen:
Shimano: Tourney - Altus - Acera - Alivio - Deore - SLX - Deore XT - XTR
SRAM: SX - NX - GX - X01 - XX1 - X0 - XX - XX SL
We onderscheiden 3 aandrijvingstypes.
1. Ketting
De ketting is de meestgebruikte aandrijving. Alle fietsen met derailleur hebben een kettingaandrijving. Het voordeel van een ketting is dat deze overal te verkrijgen is en gemakkelijk zelf te vervangen is (met het juiste gereedschap). Het nadeel is dat een ketting onderhoudsgevoeliger is. Je zult deze regelmatig schoon moeten maken en moeten smeren.
2. Riem
De carbon riem wordt in de fietsindustrie al lang toegepast, maar heeft sinds enkele jaren pas echt voet aan de grond gekregen. Auto-aandrijvingen werken al heel lang met een carbon riem. Het grote voordeel van een riem is dat het langer meegaat en weinig onderhoud nodig heeft. Lees meer over riemaandrijving.
3. Cardan
Een cardanas is een aandrijfas met aan beide kanten een conisch tandwiel. Deze aandrijving is onderhoudsarm, slijtvast en geeft geen gedoe met kettingen, viezigheid en wiel wisselen.
We onderscheiden 5 versnellingssystemen als keuze.
Vast verzet
Een fiets met een vast verzet heeft geen versnellingen. Dit zijn over het algemeen kinderfietsen.
Derailleur
Een derailleursysteem heeft tenminste een achterderailleur, soms gecombineerd met een voorderailleur. Een derailleur legt de ketting op een ander tandwiel. Hierdoor ga je lichter of zwaarder trappen. Derailleurs worden bijna altijd toegepast in sportfietsen, maar ook wel in reguliere stadsfietsen en e-bikes. Klik hier voor meer info over de derailleur.
Naaf
De versnellingsnaaf is een veelgebruikt schakelsysteem. Dit systeem bevindt zicht binnenin de achternaaf, de as van het achterwiel. Doordat het binnenin zit is het onderhoudsvriendelijker. Ook blijft de ketting altijd in dezelfde rechte lijn, omdat deze niet van tandwiel wisselt zoals bij een derailleur. Klik hier voor meer info over naafversnellingen.
Naaf traploos
De Enviolo versnellingsnaaf is traploos. Dat wil zeggen dat je altijd een goede versnelling vindt dat past bij jou kracht en cadans. Het schakelen gaat zonder de bekend klikjes van andere systemen als je van de ene naar de andere versnelling gaat. Klik hier voor meer info over de traploze versnellingsnaaf van Enviolo.
Trapas
Pinion kent een versnellingssysteem dat zicht in de trapas bevindt, ook wel de (bottom) bracket genoemd. Dit systeem kent een hoog rendement, het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Daarnaast is het volledig in de as verwerkt en dus water- en vuildicht. Klik hier voor meer info over trapas versnellingen.
Ieder merk e-bike systeem heeft ook z'n eigen accu.
• Bosch kent de PowerTube en PowerPack accu's. Tube wil zeggen dat het in de framebuis is geïntegreerd. Pack houdt in dat het óp de fiets zit, meestal op de bagagedrager.
• Giant werkt samen met Yamaha. Giant kent in hun systeem de Energypak. Deze kan zowel op als in het frame als op de bagagedrager zijn geplaatst.
• Shimano accu's komen uit de Shimano STEPS serie. Een groot merk dat ook op veel e-bikes wordt gebruikt.
• Fazua accu's behoren bij het Fazua drive system dat bekend staat om lichtheid en daarom geschiktheid voor sportfietsen.
• Mahle accu's worden gebruikt in het e-bike systeem van Mahle, dat net als Fazua bekend staat om licht en compact.
• TQ is het merk dat samenwerkt met Trek en in e-mountainbikes hun gepanteerde systeem gebruikt.
• Hyena accu's en e-bikesystemen worden onder meer in lichte hybride e-bikes van Trek gebruikt, zoals in de FX+-serie.
Lees meer over Bosch accu's...
Lees meer over Giant accu's...
De accu kan op verschillende plekken zijn geplaatst.
• Geïntegreerd in de bagagedrager
• Geïntegreerd in het frame (meestal in de schuine onderbuis)
• Op het frame (meestal op de plek van de bidonhouder)
• Achter de zitbuis
• Dubbele accu (Dual Battery)
De keuze is veelal persoonlijk. Vanwege de looks of het gevoel. Feit wil wel dat een in het frame geïntegreerde accu of een accu achter de zitbuis voor de beste wegligging zorgt, omdat het totaalgewicht van de e-bike dan het best verdeeld is. Je zwaartepunt ligt dan zoveel mogelijk in het midden.
De accucapaciteit wordt uitgedrukt in wattuur, afgekort is dat Wh. Grofweg kun je zeggen: hoe grote de accu. hoe langer jouw actieradius. Al geldt die regel niet helemaal, want de actieradius is ook afhankelijk van andere facetten. De ondersteuningsstand waarin je fietst, de ondergrond, wel of geen tegenwind, het totale gewicht van e-bike en berijder, enzovoort.
De fabrikanten benoemen als actieradius altijd de meeste optimale afstand. Standje ECO, en geen tegenwind, hellingen, enz. Een bekende vuistregel is echter ook: 100Wh is genoeg voor zo'n 14 kilometer in de gemiddelde ondersteuningsstand.
Hoe groter de accu, hoe duurder. Als je ze tenminste vergelijkt met hetzelfde merk. Bekende e-bikesystemen als Bosch, Yamaha, Shimano en Giant leveren goede accu's. Maar ook andere merken zoals Bafang, Mahle, Panasonic en Fazua leveren goede kwaliteit, echter vaak voor iets minder geld.
Als je genoeg neemt met korte ritten door de stad, dan kun je gerust met een 300Wh accu uit de voeten. Wil je meer kilometers maken, dan is een 400Wh accu al gauw de minimale keuze.
Een mogelijke accu upgrade wil zeggen dat de bestaande (bijgeleverde) accu te vervangen is door een grotere accu. Om misverstanden te voorkomen: een kapotte accu is altijd vervangbaar. Dat bedoelen we dus niet!
Stel je koopt een e-bike met een standaard meegeleverde accu van 300 Wh. Als bij "accu upgrade mogelijk" > "ja" staat, dan kun je er een grotere accu bij kopen.
Een accu upgrade is altijd tegen meerprijs. In veel gevallen kun je in de webshop zelf een grotere accu kiezen. Je ziet dan direct de meerprijs, (zie voorbeeld onder).
In enkele gevallen staat er wel "ja", maar is het niet online te regelen. Vraag er dan naar in de winkel.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.