Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
Met de 10e generatie Giant TCR Advanced, bouwt Giant voort op een succesvolle formule van een lichte en aerodynamische klimfiets. Met deze racefiets ontvang je een competitief voordeel bij alle aspecten van racen op de weg. Meer informatie
Waarom is dit de racefiets voor jou?
Jij vertrouwt op de innovatie van Giant en de samenwerking met top ingenieurs en pro-atleten. Met deze 10e generatie TCR Advanced blijft Giant vooroplopen op het gebied van innovatie.
Deze TCR Advanced Pro 0 is ontworpen voor snelheid: snelheid bij het strijden voor je KOM, tijdens een race of bij een splijtende demarrage. Alle onderdelen vormen een geheel, zodat de fiets als 1 systeem presteert. De vernieuwde OverDrive Aero balhoofdbuis in combinatie met een Contact SL AeroLight stuurpen en Contact SLR stuur met interne bekabeling maakt de fiets ultra-aero en gebruiksvriendelijk.
De buisvormen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en het totaalgewicht is lager dan de vorige generatie TCR. Meer aero, minder gewicht en strakke integratie van onderdelen, hiermee verdwijnen je oude KOM's als sneeuw voor de zon.
De afmontage met een elektronische groepset is een logische keuze. Naadloos schakelen met de Shimano Ultegra Di2 groepset hoort bij presteren op niveau. Standaard is er een Giant Power Pro powermeter in de crank gemonteerd, zodat je maximaal kunt focussen op je prestaties.
De royale bandenspeling van 33mm zorgt dat je ook mee op klinker- en kasseiwegen mee uit de voeten kunt. Giant SLR 0 40 velgen en CADEX Race GC banden zijn tubeless ready, ook daarin kun je de competitieve aard herkennen en toepassen.
Merk | Giant |
---|---|
Serie | Giant TCR Advanced |
Fiets model | Heren, Unisex |
Frame | Advanced-Grade Composite, 12x142mm thru-axle, disc |
Frame materiaal | Carbon |
Voorvork | Advanced SL-Grade Composite, full-composite OverDrive Aero steerer, 12x100mm thru-axle, disc |
Groepset | Shimano Ultegra Di2 |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | Shimano Ultegra Di2 |
Schakelmechanisme | Elektronisch |
Crankstel | Shimano Ultegra, 36/52 with Giant Power Pro power meter XS:170mm, S:170mm, M:172.5mm, M/L:172.5mm, L:175mm, XL:175mm |
Cassette | Shimano Ultegra, 12-speed, 11x34 |
Ketting | Shimano CN-M8100 |
Voorderailleur | Shimano Ultegra Di2 FD-R8150 |
Achterderailleur | Shimano Ultegra Di2 RD-R8150 |
Aantal versnellingen | 2x12 |
Bottom bracket | Shimano, press fit |
Type aandrijving | Ketting |
Merk | Giant |
Type voorvork | Vast |
Product subgroep | Allrounders en Klimfietsen |
Vering | Nee |
Rem type | Schijfremmen |
Rem | Shimano Ultegra Di2 hydraulic |
Remschijf | Shimano RT-CL800 rotors [F]160mm, [R]140mm |
Voornaaf | Giant Low Friction Hub, CenterLock, 12mm thru-axle |
Achternaaf | Giant Low Friction Hub, 40t ratchet driver, CenterLock, 12mm thru-axle |
Velg | Giant SLR 0 40 WheelSystem, [F]40mm, [R]40mm |
Buitenbanden | CADEX Race GC, tubeless, 700x28c, folding |
Zadelpen | Giant Variant, composite, -5/+15mm offset |
Zadel | Giant Fleet SL |
Giant Contact SLR XS:39/40cm, S:39/40cm, M:39/42cm, M/L:39/42cm, L:41/44cm, XL:41/44cm | |
Handvatten / stuurlint | Stratus Lite 2.0 |
Stuurpen | Giant Contact SL AeroLight XS:80mm, S:90mm, M:100mm, M/L:110mm, L:110mm, XL:120mm |
Fiets serie | Giant TCR Advanced |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het frame van een fiets is over het algemeen gemaakt van aluminium, carbon, staal of titanium.
Aluminium
Dit materiaal wordt het meest gebruikt voor fietsen en e-bikes. Er zijn verschillende soorten. De ene soort is lichter dan de ander. Aluminium is stijf, duurzaam en corrosiebestendig.
Carbon
Carbon is lichter en nog stijver dan aluminium. Ook carbon is er in verschillende soorten, met verschillende stijfheids- en dus rij-eigenschappen. Daarnaast is carbon trillingsdempend, wat een soepelere rit oplevert.
Staal
Wordt vooral nog toegepast op kinderfietsen, met eigenlijk maar 1 doel. Duurzaamheid.
Titanium
Titanium wordt nog weinig toegepast in de reguliere fietsenmarkt, bij ons zijn er niet of nauwelijks titanium fietsen te koop. De belangrijkste reden daarvoor is dat het duurder is vanwege de hogere kosten voor productie en verwerking.
Wij baseren de benaming van de set op de achterderailleur. Een groepset bestaat niet altijd uit dezelfde groep. Een Shimano 105 groepset kan in de praktijk een 105 derailleur hebben, maar een andere crank en ketting. Lees alle specs voor de exacte onderdelen.
De bekendste groepsets komen van Shimano en SRAM. Daarnaast worden bij e-bikes, stadsfietsen en trekkingbikes ook gebruik gemaakt van Enviolo, Rohloff en Pinion. Op kinderfietsen en sportfietsen in het lagere segment wordt Sunrace Microshift nog wel eens gebruikt. Campagnolo is ook een bekend merk, maar dat hebben wij zelden gemonteerd op onze fietsen. Als er staat "geen / singlespeed" dan heeft de fiets geen versnellingen en dus geen groepset. Willekeurig zie je wel eens staan bij framesets, waarbij nog geen versnellingen zijn gemonteerd. Hieronder noteren we de race en mtb-groepsets op volgorde van minst naar meest hoogwaardig (klik op het merk voor meer info)
Racegroepen
Shimano: Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
SRAM: Apex - Rival - Force - RED
Mountainbikegroepen:
Shimano: Tourney - Altus - Acera - Alivio - Deore - SLX - Deore XT - XTR
SRAM: SX - NX - GX - X01 - XX1 - X0 - XX - XX SL
We onderscheiden 5 versnellingssystemen als keuze.
Vast verzet
Een fiets met een vast verzet heeft geen versnellingen. Dit zijn over het algemeen kinderfietsen.
Derailleur
Een derailleursysteem heeft tenminste een achterderailleur, soms gecombineerd met een voorderailleur. Een derailleur legt de ketting op een ander tandwiel. Hierdoor ga je lichter of zwaarder trappen. Derailleurs worden bijna altijd toegepast in sportfietsen, maar ook wel in reguliere stadsfietsen en e-bikes. Klik hier voor meer info over de derailleur.
Naaf
De versnellingsnaaf is een veelgebruikt schakelsysteem. Dit systeem bevindt zicht binnenin de achternaaf, de as van het achterwiel. Doordat het binnenin zit is het onderhoudsvriendelijker. Ook blijft de ketting altijd in dezelfde rechte lijn, omdat deze niet van tandwiel wisselt zoals bij een derailleur. Klik hier voor meer info over naafversnellingen.
Naaf traploos
De Enviolo versnellingsnaaf is traploos. Dat wil zeggen dat je altijd een goede versnelling vindt dat past bij jou kracht en cadans. Het schakelen gaat zonder de bekend klikjes van andere systemen als je van de ene naar de andere versnelling gaat. Klik hier voor meer info over de traploze versnellingsnaaf van Enviolo.
Trapas
Pinion kent een versnellingssysteem dat zicht in de trapas bevindt, ook wel de (bottom) bracket genoemd. Dit systeem kent een hoog rendement, het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Daarnaast is het volledig in de as verwerkt en dus water- en vuildicht. Klik hier voor meer info over trapas versnellingen.
Het aantal versnellingen is zeer divers. Van een vast verzet met 1 versnelling, tot de optie van wel 30 versnellingen.
Wij noteren het altijd als bijvoorbeeld 1x7. Dat wil zeggen dat er 1 schakelhendel is, waarmee 7 versnellingen bedient.
Alles dat begint met 2x of 3x heeft een derailleurversnelling. Dat betekent dat er respectievelijk 2 of 3 tandwielen aan de voorkant zijn en vervolgens het aantal aan de achterkant.
Voorbeelden:
1x14 | 14 versnellingen totaal
2x11 | 22 versnellingen totaal (2 voor, 11 achter)
3x9 | 27 versnellingen totaal (3 voor, 9 achter)
Meer weten over versnellingen?
Lees meer over versnellingssystemen voor fietsen en e-bikes
We onderscheiden 3 aandrijvingstypes.
1. Ketting
De ketting is de meestgebruikte aandrijving. Alle fietsen met derailleur hebben een kettingaandrijving. Het voordeel van een ketting is dat deze overal te verkrijgen is en gemakkelijk zelf te vervangen is (met het juiste gereedschap). Het nadeel is dat een ketting onderhoudsgevoeliger is. Je zult deze regelmatig schoon moeten maken en moeten smeren.
2. Riem
De carbon riem wordt in de fietsindustrie al lang toegepast, maar heeft sinds enkele jaren pas echt voet aan de grond gekregen. Auto-aandrijvingen werken al heel lang met een carbon riem. Het grote voordeel van een riem is dat het langer meegaat en weinig onderhoud nodig heeft. Lees meer over riemaandrijving.
3. Cardan
Een cardanas is een aandrijfas met aan beide kanten een conisch tandwiel. Deze aandrijving is onderhoudsarm, slijtvast en geeft geen gedoe met kettingen, viezigheid en wiel wisselen.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.