Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
De Spark RC is de snelheidsgerichte Cross-Country racer van Scott. Ultralicht, zeer goed ingericht en ultiem capabel. Met 120mm veerweg voor en achter en de beste technologieën om jouw ritten te vergemakkelijken is dit de full-suspension zoals je die nooit eerder bezat. Meer informatie
Waarom is dit de mountainbike voor jou?
Deze full suspension is lichter en sneller dan ooit. Pure racesnelheid voor de snelste Cross Country races, zoals Nino Schürter dit ook het liefst wil. De Scott Spark RC-familie is opgebouwd met de beste technologieën die jouw ritten versnellen en makkelijker maken. Volledig opgebouwd uit licht HMX-carbon, met geïntegreerde ophangingstechnologie en zowel bergop als -af sneller dan ooit tevoren.
RockShox NUDE 5 RL3 Trunnion achterdemper met TwinLoc systeem biedt je eigenlijk 3 fietsen in 1. Met de drie standen van TwinLoc schakel je tussen "open", "trail" en "lockout". Toegang tot de demper via het trapasgebied wordt vergemakkelijkt via een luik. Dit maakt het eenvoudig om de rebound, compressie en schokdruk aan te passen en om de kabel voor het TwinLoc-ophangsysteem te installeren of te vervangen.
Veelzijdigheid zit tevens in de verstelbare balhoofdhoek. Door de balhoofdcups 180 graden te draaien maak je de balhoofdhoek 0,6 graden slapper of steiler. De Scott Rear Axle Tool beschikt over een T25, T30 en een 6 inbussleutel in één om onderweg je fiets eenvoudig in te stellen als dat nodig is.
De nieuwe Fraser iC-combo van Syncros integreert de kabels op een slimme manier en bevat meerdere opties voor computermontage en dergelijke. De FOX Transfer SL Performance Elite Dropper Post geeft je de mogelijkheid het zadel vlot te laten zakken op technische afdalingen.
Deze Spark RC World Cup EVO is opgebouwd met de zeer hoogwaardige draadloze SRAM XX1 Eagle AXS groepset met 12 versnellingen. Syncros Silverton 1.0S-30 CL carbon velgen in combinatie met Maxxis Rekon Race 2.4" brede banden geven je uitmuntende tractie en onbezorgde grip. De set is tubeless easy, en dat heeft de voorkeur voor de meeste mountainbikers.
Merk | Scott |
---|---|
Serie | Scott Spark RC |
Fiets model | Heren, Unisex |
Frame | Spark RC Carbon HMX Integrated Suspension Technology Flex Pivot / Adjustable head angle Syncros Cable Integration System BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline |
Frame materiaal | Carbon |
Voorvork | RockShox SID Ultimate RD3 Air Custom Race Day Charger 3-Mode Damper 15x110mm Maxle Stealth / 44mm offset /Tapered steerer Lockout / Reb. Adj. / 120mm travel |
Groepset | SRAM XX1 Eagle AXS |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | SRAM Eagle AXS Rocker Controller |
Schakelmechanisme | Elektronisch |
Crankstel | SRAM XX1 Eagle Carbon crankarm DUB / 55mm CL / 32T |
Cassette | SRAM XX1 Eagle Carbon crankarm DUB / 55mm CL / 32T |
Ketting | SRAM CN XX1 Eagle |
Achterderailleur | SRAM XX1 Eagle AXS 12 Speed Wireless Electronic Shift System |
Aantal versnellingen | 1x12 |
Bottom bracket | SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mm |
Type aandrijving | Ketting |
Merk | Scott |
Type voorvork | Luchtvering |
Netto gewicht | 10.4 |
Product subgroep | Full Suspension |
Vering | Ja |
Lockout voor | Op stuur |
Lockout achter | Op stuur |
Rem type | Schijfremmen |
Rem | Shimano XTR M9100 Disc |
Remschijf | Shimano RT-MT900 CL / 180/F and 160/R |
Velg | Syncros Silverton 1.0S-30 CL F: 15x110mm, R: 12x148mm 30mm Tubeless ready Carbon rim 28H DT Swiss 240 Ratchet EXP 36 / XD Driver SRAM TyreWiz / Syncros SL Axle w/Removable Lever with 6mm Allen, T30 and T25 Tools |
Buitenbanden | Maxxis Rekon Race / 29x2.4" / 120TPI Foldable Bead Tubeless Ready / EXO |
Schokdemper achter | RockShox NUDE 5 RLC3 Trunnion SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Low Speed Ad.j / Debon Air / Reb. Adj./ Travel 120-80-Lockout / T165X45mm |
Syncros Fraser iC SL XC Carbon -12° rise / back sweep 8° | |
Zadelpen | FOX Transfer SL Performance Elite Dropper Post 31.6mm / S size 75mm / M, L & XL size 100mm |
Zadel | Syncros Belcarra 1.0 Regular 1.0 Carbon rails |
Handvatten / stuurlint | 740mm Syncros Performance XC lock-on grips |
Fiets serie | Scott Spark RC |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het frame van een fiets is over het algemeen gemaakt van aluminium, carbon, staal of titanium.
Aluminium
Dit materiaal wordt het meest gebruikt voor fietsen en e-bikes. Er zijn verschillende soorten. De ene soort is lichter dan de ander. Aluminium is stijf, duurzaam en corrosiebestendig.
Carbon
Carbon is lichter en nog stijver dan aluminium. Ook carbon is er in verschillende soorten, met verschillende stijfheids- en dus rij-eigenschappen. Daarnaast is carbon trillingsdempend, wat een soepelere rit oplevert.
Staal
Wordt vooral nog toegepast op kinderfietsen, met eigenlijk maar 1 doel. Duurzaamheid.
Titanium
Titanium wordt nog weinig toegepast in de reguliere fietsenmarkt, bij ons zijn er niet of nauwelijks titanium fietsen te koop. De belangrijkste reden daarvoor is dat het duurder is vanwege de hogere kosten voor productie en verwerking.
Wij baseren de benaming van de set op de achterderailleur. Een groepset bestaat niet altijd uit dezelfde groep. Een Shimano 105 groepset kan in de praktijk een 105 derailleur hebben, maar een andere crank en ketting. Lees alle specs voor de exacte onderdelen.
De bekendste groepsets komen van Shimano en SRAM. Daarnaast worden bij e-bikes, stadsfietsen en trekkingbikes ook gebruik gemaakt van Enviolo, Rohloff en Pinion. Op kinderfietsen en sportfietsen in het lagere segment wordt Sunrace Microshift nog wel eens gebruikt. Campagnolo is ook een bekend merk, maar dat hebben wij zelden gemonteerd op onze fietsen. Als er staat "geen / singlespeed" dan heeft de fiets geen versnellingen en dus geen groepset. Willekeurig zie je wel eens staan bij framesets, waarbij nog geen versnellingen zijn gemonteerd. Hieronder noteren we de race en mtb-groepsets op volgorde van minst naar meest hoogwaardig (klik op het merk voor meer info)
Racegroepen
Shimano: Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
SRAM: Apex - Rival - Force - RED
Mountainbikegroepen:
Shimano: Tourney - Altus - Acera - Alivio - Deore - SLX - Deore XT - XTR
SRAM: SX - NX - GX - X01 - XX1 - X0 - XX - XX SL
We onderscheiden 5 versnellingssystemen als keuze.
Vast verzet
Een fiets met een vast verzet heeft geen versnellingen. Dit zijn over het algemeen kinderfietsen.
Derailleur
Een derailleursysteem heeft tenminste een achterderailleur, soms gecombineerd met een voorderailleur. Een derailleur legt de ketting op een ander tandwiel. Hierdoor ga je lichter of zwaarder trappen. Derailleurs worden bijna altijd toegepast in sportfietsen, maar ook wel in reguliere stadsfietsen en e-bikes. Klik hier voor meer info over de derailleur.
Naaf
De versnellingsnaaf is een veelgebruikt schakelsysteem. Dit systeem bevindt zicht binnenin de achternaaf, de as van het achterwiel. Doordat het binnenin zit is het onderhoudsvriendelijker. Ook blijft de ketting altijd in dezelfde rechte lijn, omdat deze niet van tandwiel wisselt zoals bij een derailleur. Klik hier voor meer info over naafversnellingen.
Naaf traploos
De Enviolo versnellingsnaaf is traploos. Dat wil zeggen dat je altijd een goede versnelling vindt dat past bij jou kracht en cadans. Het schakelen gaat zonder de bekend klikjes van andere systemen als je van de ene naar de andere versnelling gaat. Klik hier voor meer info over de traploze versnellingsnaaf van Enviolo.
Trapas
Pinion kent een versnellingssysteem dat zicht in de trapas bevindt, ook wel de (bottom) bracket genoemd. Dit systeem kent een hoog rendement, het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Daarnaast is het volledig in de as verwerkt en dus water- en vuildicht. Klik hier voor meer info over trapas versnellingen.
Het aantal versnellingen is zeer divers. Van een vast verzet met 1 versnelling, tot de optie van wel 30 versnellingen.
Wij noteren het altijd als bijvoorbeeld 1x7. Dat wil zeggen dat er 1 schakelhendel is, waarmee 7 versnellingen bedient.
Alles dat begint met 2x of 3x heeft een derailleurversnelling. Dat betekent dat er respectievelijk 2 of 3 tandwielen aan de voorkant zijn en vervolgens het aantal aan de achterkant.
Voorbeelden:
1x14 | 14 versnellingen totaal
2x11 | 22 versnellingen totaal (2 voor, 11 achter)
3x9 | 27 versnellingen totaal (3 voor, 9 achter)
Meer weten over versnellingen?
Lees meer over versnellingssystemen voor fietsen en e-bikes
We onderscheiden 3 aandrijvingstypes.
1. Ketting
De ketting is de meestgebruikte aandrijving. Alle fietsen met derailleur hebben een kettingaandrijving. Het voordeel van een ketting is dat deze overal te verkrijgen is en gemakkelijk zelf te vervangen is (met het juiste gereedschap). Het nadeel is dat een ketting onderhoudsgevoeliger is. Je zult deze regelmatig schoon moeten maken en moeten smeren.
2. Riem
De carbon riem wordt in de fietsindustrie al lang toegepast, maar heeft sinds enkele jaren pas echt voet aan de grond gekregen. Auto-aandrijvingen werken al heel lang met een carbon riem. Het grote voordeel van een riem is dat het langer meegaat en weinig onderhoud nodig heeft. Lees meer over riemaandrijving.
3. Cardan
Een cardanas is een aandrijfas met aan beide kanten een conisch tandwiel. Deze aandrijving is onderhoudsarm, slijtvast en geeft geen gedoe met kettingen, viezigheid en wiel wisselen.
Het gewicht getoond op onze website is het gewicht zoals het gegeven wordt door de leverancier / fabrikant. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Het gewicht van en product kan afwijken van het getoonde gewicht, doordat fabrikanten het gewicht tonen op basis van bijvoorbeeld een bepaalde framemaat en/of opbouw van de onderdelen van de fiets.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.